gototopgototop

Добре дошли в сайта на Роден Край™

Основно меню

Още интересни статии

Думи на велики българи

" Тоз, който падне в бой за свобода, той не умира. "
Христо Ботев

Translator

English Bulgarian French German Italian Russian

Дарение за Роден Край

Помогнете да опазим историята и културата на България живи!
PayPal

Роден Край™ в Google+

Светилище на нимфите и Афродита в село Каснаково и разрешаването на една загадка

Тракийски храмове

(14 Гласа)

Написа: Деси Каравеликова    Снимки:  Деси и Румен Кехайови

Светилище на нимфите и Афродита, село КаснаковоМакар и не толкова известно на обикновения турист, светилището на нимфите и Афродита край хасковското село Каснаково е интересно място за посещение, още повече, че се намира само на няколко километра от главния път Хасково-Пловдив и е подходящо място за отмора по време на дълъг път. През 1968 год. обектът е обявен за национален паметник на културата.

 

 


Маршрут

Село Каснаково е разположено на 11 км. северно от Хасково по поречието на р. Банска река. Ако сте тръгнали от Хасково в посока Пловдив, точно след моста на Клокотница трябва да свиете вдясно, покрай полуразрушените сгради на нещо, което прилича на някогашно ТКЗС. В Каснаково попитайте в коя уличка точно да свиете, за да излезете на пътя за светилището. После пътят се разделя на две - десният стига до информационното бюро, където може да ви разкажат интересни неща за светилището, а левият път ще ви отведе нагоре, право на поляната пред светилището на нимфите и Афродита.



Място за отмора

Ако сте изморени от дълъг път, или просто искате да си направите пикник, до светилището има навес  с голяма маса и пейки, както и чешма с изворна вода. Поляната пък е чудесно място за игра за малките.



Светилище на нимфите и Афродита

Тракийското светилището на нимфите и Афродита включва останки от култови постройки датирани към ІІ век, страноприемница от ІІІ век, амфитеатър от ІV век и архитектурно оформени три извора с басейни разположени върху елипса.Това е единственият нимфеум в България.


Кои са нимфите и защо траките ги почитат?

Нимфите са женски същества, покровителки на природата. Те могат да бъдат земни, морски или други нимфи. Отличават се със своята красота и хората са се отнасяли към тях със страхопочитание. Техен "приемник" в по-късния български фолклор са самодивите. Макар че Афродита е известна като гръцка богиня на любовта и красотата, е известно, че още преди гърците да дойдат на Балканския полуостров, траките са почитали някои от боговете, които по-късно намират място в гръцкия пантеон. Най-типичен пример за това е култът към Дионис, който сред траките е известен като Загрей, Сабазий и Бромий. Освен на любовта и красотата, Афродита е и богиня на плодородието, пролетта и живота.  Афродита се отъждествява с финикийската Астарта, вавилонско-асирийската Ищар и египетската Хатхор. Подобно на тях, Афродита се явява със свита от диви зверове - лъвове, вълци, мечки.


Светилището

Светилището на нимфите и Афродита край Каснаково е вградено в скала, където има подпорна стена с форма на полуелипса. На входа е била издигната монументална колонада, основите от която са запазени. В стената са вдълбани три ниши - каптажи на малки извори, разположени симетрично- два в краищата и един централен извор. Местните вярват, че символизират танца на нимфите. Някои хора твърдят, че в центъра на полянката пред светилището усещат неспокойна енергия и бързат да си тръгнат от това иначе живописно място.

Крайните извори са свързани с централния с открит каменен улей, който минава покрай подпорната стена. Над централния извор е издълбан надпис с имената на строителите му. Водата блика от цепнатина в скалата и е студена и кристално чиста. Хората вярват, че е лековита. През времето на турското владичество мястото било известно, като "Гяур бунар" (тур. - кладенец на неверниците), което вероятно означава, че мястото е било почитано от българите и през късното средновековие.

Благодарение на разкопките (първоначално мястото е разкопано през 1945-1946г) става ясно, че древното тракийско светилище е било част от римска вила, собственост на тракиеца Тит Флавий и съпругата му Клаудия Монтана. Тит Флавий Бейтюкент Есбенериос получил земя като награда за 30 годишната си вярна служба към Рим. Ветеранът от римската армия и неговата съпруга Клавдия Монтана издигнали светилище в чест на нимфите и Афродита. Надпис на гръцки език, издълбан върху лицевата страна на каменния свод над централния извор на светилището, гласи:
"На добър час! Тит Флавий Бейтюкент Есбенериос и неговата съпруга Клавдия Монтана направиха и посветиха извора на нимфите и Афродита."
За съжаление през 1923 година мястото е било разчиствано от трудоваци, а не от археолози и вероятно завинаги са изгубени ценни предмети и археологическа информация.

 

Снимки

 



Традициите, свързани със светилището на нимфите и Афродита днес, които водят към миналото

По време на християнизацията тук е бил изграден параклис на името на свети Спас, но днес от него не е останало нищо. Ежегодно жителите на Каснаково организират събори на "празника на светеца", в чест на който се оставят дарове, палят се свещи и се коли курбан край изворите. Православен светец на име Спас обаче няма! Какво тогава празнуват жителите на Каснаково и на кого носят те своите дарове?

Спасовден по традиция се отбелязва 40 дни след Великден и етимоголията на думата "спасов" не идва от името Спас, а от "спасение". Тогава църквата отбелязва Възнесение Господне. 40 дни след като умира на кръста, Господ се възнася на небето или "спасява". Най-интересното в случая е, че в седмицата след Спасовден е така наречената "русалска седмица", за която вече писахме подробно в Роден Край. Това е езически обичай, който църквата така и не успява да премахне чак до началото на 20 век! Днес спонът за него пазят само някои фолклорни групи, които изпълняват обредите символично за забавление на публиката. По време на русалската седмица в миналото са се лекували болните от така наречената "русалска болест" (вероятно става дума за хора с душевни разстройства). Смята се, че те са смутили самодивите, които за наказание са ги разболяли. През русалската седмица обаче самодивите са благосклонни към хората и чрез най-различни ритуали хората са можели да се избавят от самодивската болест. Ето защо именно на Спасовден каснаковци са ходели на светилището на нимфите и Афродита с дарове! Не за да почитат някой си светец Спас, а за да измолят здраве и "спасение" от нимфите/самодивите! Това е чудесен пример за устойчивостта на древните традиции във времето. Макар и с леко изменен смисъл, този празник продължава да се отбелязва със сигурност вече 19 века (ако приемем за вярна датировката на археолозите, че светилището е изградено през II-III век). Никак не е случаен фактът, че много християнски църкви са изградени или върху, или близо до тракийски светилища. Дори и на Демир Баба Теке до Сборяново - един мюсулмански храм е издигнат върху скала, на която ясно личат белезите на тракийско древно светилище. На няколко метра от него също има извор, чиято вода се смята за лековита.

Като заключение на моя разказ за тракийското светилище на нимфите и Афродита аз отноо ще задам резонния въпрос: ако траките са били изчезнали през 681г, както твъдят нашите учени и учебници и ние не, съвременните българи нямаме във вените си тракийска кръв, то как така се получава, че спазваме ритуали, които имат ясен тракийски произход? Нали прабългари и славяни (две понятия, които имат нужда от сериозно преразглеждане!) не са се срещали и не са били повлияни от траките? Защо толкова упорито, даже след християнизацията, спазват тракийски обичаи? И защо нито един именит български учен не забелязва това, което може да види всеки българин, посетил няколко музея и археологически обекти...


Източници
nymphs.dimitrovgrad-info.bg/  - повече информация за светилището на нимфите и Афродита
kultura.dimitrovgrad.bg/4.php?id=26 - повече информация за светилището на нимфите и Афродита
bg.wikipedia.org/wiki/Афродита - Коя е Афродита
http://sparotok.blog.bg/politika/2010/10/06/skitskata-boginia-ditagoia.616533 - Тракийската богиня Дитагоя
http://history.rodenkrai.com/new/drugi_izsledvaniq/shamanskite_tehniki_na_rusaliite.html - Любопитна информация за обичая Русалии

Снимки
http://ludetini.blogspot.com/2011/03/blog-post.html - Блогът на лудетините с много снимки от различни местенца в България

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

Коментари (24)

Следете за нови коментари с RSS
0
...
Написа Росица Гичева
на 27 април 2011
Оцени коментара:
Много хубав текст почти от начало до край. Имам, обаче, две сериозни възражения към заключението.

Не знам вече, какво пише в учебниците, че съм поостаряла, но да се пита "защо нито един именит български учен не забелязва това, което може да види всеки българин, посетил няколко музея и археологически обекти..." ако не се познава поне добре научната литература е малко прекалено самоуверено. ;-) Вероятно авторите са твърде млади и като откриват нещо, подсъзнателно си представят, че не е възможно никой друг да го е видял преди тях. За съжаление, и при изследователите по-често се случва да се разбере, че нещото вече е открито. Ако така лесно се правеха откритията в хуманитарните науки ...
Или авторите са заели мисълта от някой блогър, непрофесионален искорик или археолог.

Професор Александър Фол постави началото на изследванията на езическите реликти в традиционната ни култура в първата половина на 80-те години на миналия век. Оттогава са изписани десетки (може и да са стотина вече) книги и стотици статии по тази проблематика, и не само от него. Може и за това светилище да има такива статии, понеже приемствеността наистина изглежда очебъркаща.

Другото ми възражение е, че етническата принадлежност не се пренася от хемоглобина нико от ДНК-то. Бърз пример - аз имам внук мулат, и независимо от гените и кръвта му, той ще възприеме традициите в които бъде възпитаван. И ако никой не го възпита в някой тракийски реликт, той няма откъде да си го извади. И да няма "тракийски гени" (каквото и да означава това), ако го научат на някой тракийски ритуал, той няма да има затруднения да си го практикува. Същото се отнася и за традициите на неговите черни африкански предци, които пък той най-вероятно няма и да срещне (поне не св близките няколко десетки години). Ако културата се предаваше с кръвта, нямаше да има нужда да ходим на училище и да се обучаваме на каквото и да било, щяхме всичко неприродно да си знаем и можем по рождение.

Съветът ми към младите автори е, да не приемат бързо и на доверие написаното от непрофесионалисти. По-добре е много повече да се осланят на собстсвеното си мислене, отколкото на виденията на необразовани пропагандатори на расистки идеи. На научните изследвания, съответно, следва да се има най-много доверие. Няма лошо ако човек не е имал възможност да прочете такива - в такъв случай, обаче, по-добре е да се въздържа от бомбастични заключения.
Станимир Каравеликов - Администратор
...
Написа Станимир Каравеликов - Администратор
на 27 април 2011
Оцени коментара:
Здравей, Роси. При цялото ми уважение към теб и твоя труд смятам ще се съгласиш, че като цяло общността на учените и специално на тези от БАН не взема никаква позиция относно стотиците въпроси, повдигнати от обикновения българин. Факт е, че освен теб, никой друг от учените не посмява да вземе позиция по темите, които отваряме в този сайт. А темите ни са винаги като отворени въпроси, именно за да се потърси отговор от компетентните учени, но до момента нямаме нито един такъв.

Относно гените също смятам, че има наследственост, която се предава чрез тях независимо от културата, в която живее даден човек. Не е случаен фактът, че хората с по-тъмен цвят на кожата са по-музикални (носят музиката в кръвта си), а хората с по-светъл цвят имат по-добре развито асоциативно мислене. В този ред на мисли твоят внук може да има и от двете...

Относно трудовете и книгите на проф. Фол, нямам нищо против да има стотици издадени такива, но колко от тях са достъпни за обществото и на каква цена? Освен това колко учени имат свои блогове, в които свободно да изразяват своето мнение?

Преди време попаднахме на филм за корейски кинжал, имащ корени от източна Тракия. Хората се грабнаха и дойдоха до тук, за да потърсят прилики, а нашите "учени от СУ" ги пратиха за зелен хайвер в Монголия! А на въпросът "Кои са прабългарите?" отговорът беше - "Това е спорен въпрос, по който има различни мнения от мои колеги, но аз лично не мога да ви отговоря." Това не бива никога да бъде позицията на един учен!

Именно затова създадох този сайт, затова задаваме и ще продължаваме да задаваме въпроси и да провокираме общността на учените. За да намерим мнение или отговор.

Благодаря ти, че ти навремето забеляза сайта и продължаваш да изразяваш мнение по темите в него. Това е ценно за нас.
0
@ Росица Гичева
Написа Д Каравеликова
на 27 април 2011
Оцени коментара:
Привет,

Въпросът ми в края на статията не е зададен поради това, че си въобразявам, че правя някакви научни открития. Напротив, смятам, че нещата отдавна се знаят в научните среди.Факт е обаче, че в медийното пространство се спекулира ужасно много и засега съм попадала само на един "официален" учен (археолог), който има личен сайт и публикува там интересни статии ей така, за полза роду, за да знае младото поколение, понеже именно то ползва най-много интернет. В същото време учениците продължават да учат за кривокраките орди прабългари, изчезналите траки и славянското море. Как пък не се сформира някаква група от учени, която да повдигне въпроса, че в училищата се учат остарели неща и даже откровени лъжи?! Именно заради това хора извън тази общност, които започват да забелязват някои набиващи се на очи несъответствия започват да пишат и да питат - абе какво става тук?

Не виждам никакъв расизъм в тази статия, не знам защо въобще спомена тази дума. За мен е редно българите да знаят своя произход и история и това няма нищо общо с други етноси, малцинства и народи. Не става дума за някакво изкривено чувство на национална гордост. По същия начин както за всяко дете е важно да познава майка си и баща си, мисля и за всеки народ е важно да познава историята си.

Аз не искам да провокирам "научната общност" да ми отговаря, не смятам себе си за толкова важна или знаеща. Искам обаче да провокирам други хора да наблюдават, да пишат и да задават въпроси, защото онзи филм с тракийската кама е СРАМ за някои представители на учените. Не може да представляваш СУ и да мънкаш пред камерата, когато задават въпроси по твоята специалност! Не може който и да е завел корейците при онази незнайна дама с дечицата, папкащи кисело мляко, да си седи удовлетворен от работата си, докато госпожата обяснява как някой си неин роднина имал някакво мнение по научен въпрос?!?!? Само аз ли виждам безумието на тази "научна" ситуация? Извинявам се за острия тон, но наистина не мога да преглътна такива неща, знаейки как се вземат високи оценки на кандидатстудентски изпити по история в същия този СУ.
0
Част І
Написа Росица Гичева
на 02 май 2011
Оцени коментара:
Здравейте Станимире и Деси,

Ще се опитам да отговоря на въпросите ви.

Защо изследователи не пишат в сайта или не отговарят на въпроси. Не може да се очаква всички да са осведомени за всички места, в които се пише днес. Както вие смятате, че те трябва да четат сайта, така и те смятат, съвсем правомерно, че и вие трябва да ги четете, щом пишете в тяхната област. И накрая - никой никого не чете, което не е хубаво.

От друга страна е вярно, че повечето учени са твъде високомерни и сигурно смятат, че биха си губили времето да спорят в пространство, което не е строго научно. Вероятно им изглежда като губене на време. Вярно е, че повечето учени, които са добри в работата си, не са обществено и граждански активни. И това е голям недостатък, защото макар да работят добре, полза за обществото от труда им няма. И в това, Станимире, си съвсем прав.
Вярно е, че аз съм от другия тип, от тези, които искат да работят с хората, да преподават на младите, да са близо до тях. Друг е въпросът, че и аз не съм подмината от известна доза високомерие, колкото и да се старая да го притъпявам. И аз се разядосвам понякога, а после ми е неудобно.

Изследователската работа е търсене на отговори на проблеми, а не непременно намиране, защото отговорите не винаги се намират. Коректното поведение е, ако не можеш да докажеш (да докажеш, а не просто да хвърлиш в пространството) някакъв отговор-решение-обяснение, да признаеш публично, че не намираш/не знаеш отговора. Това е разликата между поведението на човек, занимаващ се с научно изследване и човек, който непременно иска да научи отговор. Когато става дума за второто търсене, то често е мотивирано от идеология (да речем националистическа днес, някога беше комунистическа). Отговор на всяка цена не може да се иска - често няма достатъчно свидетелства, друг път са неубедителни, много често са неверни. Сърцевината на обучението по история е да се усвоят умения за преценяване достоверността на изворите и как да се извлича информация от тях. Това не е толкова лесно и затова се изучава четири-пет години. Така е навсякъде по света. Май само в България и в Македония историческите изследвания изглеждат като свободно съчиняване на приказки. Има друга област, в която се съчинява свободно - това е литературата. Историята не бива да се съчинява така.

Има хора с научни степени и от БАН, и от други места, които в последните десетина години отстъпиха от научнта етика и заливат пространството с идеологизираната си "наука". Най-фрапиращ пример в моята област е ст.н.с. Николай Овчаров, който набеди светилището при с. Татул за гроб на митичен герой, на Орфей. Все едно някой да набеди някое друго светилище за гроб на Батман, ако тамплиерският му орден сметне, че би било полезно.

Та, учени всякакви. Не е хубаво да се сипят хули наедро. Мен ме е срам, че съм в една общност с откривачи на Орфееви гробове. Това, което ме притеснява, обаче, е, че те стават все повече, че непрофесионалистите се увличат от тях, защото разказват вълнуващи приказки, а това лесно се прави, особено когато е инспирирано от друга цел.
Мрежата е пълна с такива блогове, в които наукообразно се проповядват какви ли не видения. Особено неадекватни са етимологическите доказателства. А лингвистиката и езикознанието са значително по-сложни науки от историческата.
Младите хора, като Вас, бидейки заляти от такива помии, нечетейки научни изследвания, губят критерий на какво могат да се доверяват.

Не зная от кого е тръгнала така харесваната напоследък идея, че траките са българи. Може би иска да каже, че българите са приемници и на тракийската култура, но не трябва ли да се казва обратното тогава - че българите са някак и траки?
Че траките са изчезнали е ясно - никой днес не се самоотъждествява с траките. Едно е името, друго е културата. Да, остатъци от тракийската култура има, съвременните българи ги носят (не в кръвта си, а чрез възпитание и образование предавани през поколенията), но има и други народи, които ги носят - гърци, руманци, албанци, турци - и по техните земи са живели траки, и при тях има много запазени неща. Те също могат да кажат, че траките са гърци, че траките са румънци или турци. И ще имат право, колкото и ние. Междувпрочем, румънците винаги така са се възприемали.

Следва ІІ ч.
0
Част ІІ
Написа Росица Гичева
на 02 май 2011
Оцени коментара:
Наследствени нагласи има, даже мисля, че и някои умения, които предците са утвърдили за дълго време, може да се предават. Дори аз самата смятам така за някои мои умения. Но, това са нагласи, а не национални белези. Едно е "българите да знаят своя произход и история", друго е "аз имам тракийска кръв". Какво означава "тракийска кръв"? Ако е употребено като метафора, това е лоша метафора. Тя веднага отвежда към расистки възгледи, поради което именно възразих.

Може би има проблем в разбирането? Вие мислите нещо, изразявате го някак, а читателят разбира друго. Въпрос на точен изказ, може би?

Пропуснах миналия път да ви посоча книгите и статиите на професор Иван Венедиков, моят пръв научен ръководител. Той беше наистина невероятен изследвач, откривател и сладък разказвач. Прочетох, че той е първият археолог, работил във въпросното светилище. Мисля, че той започна да пише по проблемите на езическото наследство даже преди професор А. Фол. Има великолепни книги, най-хубавите от които даже ги има в електронен вариант:
"Медното гумно на прабългарите" - http://www.kroraina.com/knigi/iv_gumno/index.htm
"Златният стожер на прабългарите" - http://www.kroraina.com/knigi/...index.htm.
Има и една книга "Прабългарите и християнството", която сигурно ще Ви е интересна.

Не съм чула за корейския кинжал, затова не мога да имам мнение по въпроса. На пръв поглед ми изглежда, че става дума за по-модерна Тракия, отбелязвайки термина "Източна Тракия", който Станимир употребява. Така накратко, дори не мога да предположа за коя епоха се отнася.
Един коректен учен не може да отговори на въпроса "Кои са прабългарите", поради сложната им история, за която няма много извори. За траките е по-лесно - наричаме с това име множество племена, живели на едикоя си територия в едикое си време, с едикакви си паметници. Но нищо повече. А за прабългарите дори това не може да се каже. Дори не бива да използваме формулировката "траките са", а само "траки наричаме едикои си хора" - едно е нещото каквото е, а друго е какво ние наричаме с някакво име. Името не е тъждествено с нещото. От друга страна може да се каже, че и за траките не може да се твърди нищо. Например, защото те самите никога не са се наричали траки, както сега гърците не се наричат гърци, нито пък немците - немци. Питайте един немец кои са немците, и той може да ви отговори, че никога не е чувал за такъв етнос. Ние не знаем как са се наричали тези хора, които гърците са наричали траки, а може и изобщо да са нямали свое собствено общностно име. Най-вероятно е точно така. Мога да продължавам дълго още, но няма време, а и на вас ще ви омръзна още повече, предполагам. Ето, и системата дори не прие целия коментар наведнъж.

По въпроса за учебниците - и аз не знам защо е така все още. Участвах в писането на един учебник, но той не беше масово харесан от учителите, въпреки че беше направен с малки урочни текстове, минимален брой дати и имена за запомняне, много четене на извори и анализи на изображения. Имах възможност да питам защо стана така моята племенничка, която е учител по история. Тя ми каза, че учениците не умеят и не искат да се учат да мислят, и затова такива учебници, които са направени с идея да се разсъждава и да се правят мини-исторически анализи, а не да се зубри, не вършат работа. По-лесно им било (и на учениците и на учителите) да зубрят по пет-шест страници с имена и години, а не да анализират извори и изображения. Та и с учебниците е така - каквото каже пазарът. А пазарът е на чалгата. Постепенно и науката се чалгизира, за съжаление.

Поздрав и простете, ако съм ви обидила.
Администратор
@ Rosi
Написа Администратор
на 02 май 2011
Оцени коментара:
Привет, Роси!

За съжаление в момента имам само няколко минутки и затова накратко: съгласна съм с повечето неща, които казваш. Проблемът с образованието не е само в учениците, то е един омагьосан кръг. Винаги ще има по-мързеливи деца, но за мен децата са като една книга, в която са написани само първите страници. Ако ми позволиш сравнението, някои от тези книжки са с кофти хартия и на тях трудно се пише, други са много красиви, удоволствие да се занимаваш с тях. Но специалиста знае как да се отнесе и с хубавата, и с "лошата" книга. Аз не съм педагог и не знам какви неща се включват в обучението на педагозите (мисля, че всеки учител трябва да има и положен педагочически изпит, нали?). Според мен на първо място учителите трябва да знаят как да предизвикват интерес и как да научат децата да разсъжадават логически. Не знам, може и в училище да е вече късно за такива неща, понеже те се учат и с различни игри. Не ми е ясен процесът, по който се одобряват учебниците в нашето или в чужди училища, но за мен трябва да има един стандарт, тоест един основен учебник по предмет, отттам нататък който иска-нека надгражда. Примерно задължителен базисен учебник по история за всички училища и различни помощни за паралелки със засилена подготовка. Недопустимо е за мен пазарът да определя кои учебници да влизат "в час".

За книжките благодаря - ще ги прочета!

Филмчето с камата го има в нашия сайт: http://history.rodenkrai.com/n...sledvaniq/ kulturni_vryzki_mejdu_koreq_trakiq_bylgariq_i_iztochen_
rim.html Интересно е!

Наистина е трудно за неспециалисти да различат кой крив, кой прав по историческите въпроси в интернет! Особено когато започнат и да се цитират извори, да се правят преводи и прочие. Ние много се надявахме в този сайт да си дадат среща различни гледни точки, особено ми е интересно да срещна мнение и на студенти, защото те са минали през школовката и имат основата, над която да надграждат - нещо, което на мен например ми липсва. В същото време не искам да подценявам и наблюденията на неспециалистите, защото именно те понякога ровичкат там, където обученият човек не се сеща, понеже е влязъл вече "в тунела", докато нешколуваният стреля напосоки и понякога "дивечът" е наистина интересен. Засега толкова smilies/smiley.gif

Обещавам скоро да подготвя много интересни цитати от учебниците на малките!

Деси
bozman
...
Написа bozman
на 09 май 2011
Оцени коментара:
--- Здравей Роси,
Несъмнено твоят пръв научен ръководител е един от последните български учени зарибени от "Историческата фантасмагория". Т.е. писане на научна фантастика, основана върху несъществеващи дадености. Книгите му са същата несръчна историография, както и на тези които твърдят, че "българите са траки" (Емил Живков, Спараток и т.н.). Е, за каква наука говорим, моля !?

[Той беше наистина невероятен изследвач, откривател и сладък разказвач.]
--- Разбира се, че може да е бил всичко това и прекрасен човек като индивидуалист, книгите му обаче за българската история са пълна скръб. Те просто НЕ СА история. За да е добър историк, не е задължително човек да е "невероятен изследвач, откривател и сладък разказвач", но е абсолютно задължително да познава фактологията в нейната първодаденост или най-ранен известен препис и малко от малко да може да ги подреди във времето. Венедиктов е далеч от тези скромни критерии. Ако няма да вгорча живота ти, мога да направя дисекция на началото на "Медното гумно . .", за да ти докажа, че това са приказки за деца, но не и история.
Поздрави.
bozman
...
Написа bozman
на 09 май 2011
Оцени коментара:
[ Тит Флавий Бейтюкент Есбенериос]
--- Много странно име за един римлянин. Може ли да пуснете гръцкият надпис в оригинален изпис, снимка, линк - нещо такова?
Поздрави.
Администратор
надписът
Написа Администратор
на 09 май 2011
Оцени коментара:
Надписът се вижда на 3-та снимка на първия ред от ляво на дясно. За съжлаение не разполагаме с фронтален кадър. Изгубихме нашите снимки и ползваме снимки за статията от блога на приятели.
Администратор
още
Написа Администратор
на 09 май 2011
Оцени коментара:
http://nymphs.dimitrovgrad-info.bg/ - тук също се вижда надписа, но снимката е малка.
bozman
...
Написа bozman
на 09 май 2011
Оцени коментара:
Да, нищо не се вижда.Защо питам ?
1. Защото Флавий трябва по падеж да е FLAVIUS, "ес" от четвърто име най-вероятно е към третото, няма Ю в гр. алфавит и т.н., дали е Б или В също не е ясно. Има обаче други смущаващи неща по обявяването на "Извора на нимфите и Афродита" за тракийско светилище.И те са, че това е ИМЕ, дадено от Тит Флавиус и то ИМЕ не може да се съди дали има светилище или не от тракийско време. Извора в този си вид също е дело на Тит. Няма сакрална площадка, няма олтар, няма го сакралното място - хълм, пещера, свод и т.н. Не бива да се забравя, че всички римски воини са били тялно свърза с култа към Митра и по същесство са си били митраисти до ІV в., а това прилича на мини - митрариум, има място за сядане вляво на нишата, може и олтар да е имало над извора, който трудоваците да са разбили, за да "разчистят" изворчето. А по името дадено от Тит да съдим за тракийско светилище е все едно по име "Демир баба" или "Свети Спас" да съдим за тракийско светилище.
Поздрави.
Администратор
@ Bozman
Написа Администратор
на 09 май 2011
Оцени коментара:
"Няма сакрална площадка, няма олтар, няма го сакралното място - хълм, пещера, свод и т.н."

Имай предвид, че тази местност се намира в равнината и е хълмиста. Самото светилище се намира на върха на хълм, а водата извира от скала - не знам доколко добре си личи от снимките на централния извор. Може би търсиш паралели с тракийските светища по Родопите, но в тази местност това е as close at it can get smilies/smiley.gif Надписът не мога да коментирам, понеже в тази област нямам познания.
Деси
bozman
...
Написа bozman
на 10 май 2011
Оцени коментара:
[Може би търсиш паралели с тракийските светища по Родопите],
--- Че защо ми е да ги търся (то не ги и знам кои са), след като чешмата е направена от Тит през ІІ в. А Тит може да си я кръсти както си иска.Ако беше я кръстил Тор, за египетско всетилище ли ще го приемем ?

[Надписът не мога да коментирам, понеже в тази област нямам познания]
--- И да ги имаш, това не е надпис на Тит, а надпис на "Бай Онзи", без отливка, без калиграфска реставрация, без лингво-реставрация и . . . едва тогава може да се превежда. Останалото е белевлиевщина.
Поздрави.

--- Къде изчезна Роси Гичева ? Тъкмо се запалих да и докажа, че [ . . Младите хора, като Вас, бидейки заляти от такива помии, нечетейки научни изследвания, губят критерий на какво могат да се доверяват . . .] нейният фаворит е просто един папагал и нищо повече и точно такава помия е считала за ученост. Но . . отсъства. Обаче няма да му се размине на Венедиктов, но би било добре Р.Гичева да присъства на гилотинирането. Сега работя по писмата на Н.Мистик и търся едни доказателства, но след това, ако нямам други идеи ей тук ще му резна главата на Венедиктов - папагала, на мястото където го хвалеха. Пък ще видим кой е пил помия, която е считал за отлежала Риоха.
Поздрави.

Администратор
@ Bozman
Написа Администратор
на 10 май 2011
Оцени коментара:
"[Може би търсиш паралели с тракийските светища по Родопите],
--- Че защо ми е да ги търся (то не ги и знам кои са), след като чешмата е направена от Тит през ІІ в. А Тит може да си я кръсти както си иска. Ако беше я кръстил Тор, за египетско всетилище ли ще го приемем ?"

Значи не знаеш кои са тракийските светилища, обаче отричаш това да е такова? Относно надписа - това, че ние в сайта не знаем да има реставрация, отливки и прочие, не значи, че няма. Пък на база снимка от кофти ъгъл не знам какво разчете.

Имам въпрос - в корайна сметка ти отрече много неща в тази статия, но така и не разбрах каква е твоята теза относно произхода на светилището?
Деси
bozman
...
Написа bozman
на 11 май 2011
Оцени коментара:
[Значи не знаеш кои са тракийските светилища, обаче отричаш това да е такова?]
--- Ако докажеш че римляните са създавали тракийски светилища, мога и да се съглася, че това е тракийско светилище. Аз също не знам кои са египетски, вавилонски и т.н. светилища, но също мога да отричам, че този извор е тяхно светилище, по времева презумция.

[Относно надписа - това, че ние в сайта не знаем да има реставрация, отливки и прочие, не значи, че няма].
--- Деси, просто много се надяваш, че има "българска наука" на ниво в това отношение, но "всуе са празните надежди. . .". Абе тук хората леките коли пипат с ръкавици да не ги цапат като работят, аз с очите си гледам как говедото Попконстантинов ровичка с голи пръсти в мощите на предполагаемият Йоан, вади от едно сандъче, вкарва в друго. . . Ами това е свинщина. От 5-6 години ровя в "преводи" на Бешелиев, Йорданов, Дуйчев и т.н. уж "мамонти", от които се учи българското студентство. Ще ти кажа, най отговорно, че са просто едни посредствени хора с много парвенюшка реализация, като лично техните аналици са 50 % мошенически. НИТО ЕДИН надпис не са превели или представили обективно, честно и почтено. Същите свинщини като при Поп-еди-кой-си.


[Пък на база снимка от кофти ъгъл не знам какво разчете].
--- Абсолютно нищо. Ъгъла не е лош, трябва да има ъгъл за да се получат сенки, но трябва късообективна камера 25-30 мм., да засече текста от 15-20 см.по две-три букви най-много и да се застъпват. След това под обратния ъгъл, абе трябват поне 40-50 снимки от различни ъгли за да се разбере нещо, като гаранция - Франция.

[Имам въпрос - в корайна сметка ти отрече много неща в тази статия, но така и не разбрах каква е твоята теза относно произхода на светилището?]
--- Светилище след ІІ в., като първообраза е чешма на ветеран от Римската армия. Кой както иска да си го нарича, кръстници дал Бог, но "тракийско светилище" не виждам как може да е при тези дадености досега.
Поздрави.
Петър Дервишев
Хм...
Написа Петър Дервишев
на 19 май 2011
Оцени коментара:
Името на този "римлянин" е Тит Флавий Бейтюкент Есбенериос и вече е разчетено. Думите Бейтюкент Есбенериос ясно говорят за тракийски произход. А да се твърди, че всички римски легионери са митраисти, е меко казано несериозно. Много от романизираните жители на римските провинции продължават да изповядват местните култове, въпреки имената, които носят, и това важи с пълна сила и за траките. До средата на миналия век например, българите-мохамедани в някои селища на Родопите продължават да сурвакат, въпреки че в исляма няма такова нещо. Такова нещо няма и в християнството, но го има в местните вярвания, които са по-силни от всяка религия. А римската религия е политеистична и римската власт се е отличавала с известна доза "веротърпимост". А местните божества полека-лека също се "романизират" - примери има и сред тракийските, и сред келтските, и сред малоазийските божества.

Що се отнася до това, че "някакъв си римлянин" бил построил чешма, която после се превърнала в светилище и затова няма нищо общо с култовите места, говори за известно непознаване на материята. И до днес много, ама много чешми и извори в българското землище се считат за свещени и до едно недалечно минало хората са оставяли дарове при тях. Много, много празници се провеждат край чешми и извори, което е обусловено от приемането им като свещени места. А в древността буквално всеки извор е приеман за обиталище на нимфа (по-късно самодива) и/или друго същество.

Може би някои под светилище разбират голям храм с жреци и т. н. Но не, повечето светилища са си обслужвани от местните хора и изобщо погледът и разбирането на древните хора към свещените за тях места е много по-различен от този на днешните.
Ако пък някои под "тракийско светилище" разбират само места от типа на Татул, Белинташ и изобщо скали с изрязани в тях дупки, нека също не се заблуждават. Траките не стоят на едно място а се развиват. И ако гореспоменатите са доста по-древни по произход (някои дори ги класифицират като прототракийски), то светилищата през класическата античност са доста близки до строените в Гърция и Рим.


Специално за Каснаково:
1. Да, култът към трите нимфи е много широко разпространен по тракийските земи. В случая обаче, при положение, че те се появяват заедно с Афродита, мисля, че тези три нимфи може и да са харитите (римските грации). Харитите също са причислявани към нимфите, но имат малко по-различен статус. Винаги са три и са смятани за богини на веселието и радостта от живота. Връзката им с Афродита: според Омир (Одисея VIII 364), те са нейни прислужнички, а според коментаторът на "Енеида" Мавър Сервий Хонорат, те са направо дъщери на Афродита и Дионис.

2.Харити или не, по-късно те преминават във вярванията на местните българи като самодиви. Това че в народните представи самодивите са "наследници" на древните нимфи вече е доказано, и факта, че Каснаковци ходят на Спасовден при този извор е още едно доказателство. Спасовден, почти повсеместно се празнува за отърваване, "спасяване" от най-лошите болести, които според вярванията са изпращани именно от самодивите. Показателен е и друг факт: Каснаково е ново село, основано е през 1885 г., но пък в края на 19 век в съседното село Клокотница (всички знаем Клокотница) е отбелязан обичаят на Спасовден да се ходи "на росен". Росенът (Dictamnus albus) във вярванията е известен изключително и само като самодивско цвете, а обичаят се изпълнява по Спасовден, като при него се преспива на поляни с росен (възприемани като самодивски места, може би скоро ще нахвърля няколко думи за него). С всичко това искам да кажа, че в района култът към нимфите (днешните самодиви) си стои и съвсем доскоро си се спазва по един или друг начин.
bozman
...
Написа bozman
на 20 май 2011
Оцени коментара:
[Името на този "римлянин" е Тит Флавий Бейтюкент Есбенериос и вече е разчетено].
--- Здравей Петре,
Предполага правиш разлика, че "този римлянин" не се казва "Тит Флавий Бейтюкент" това не е името, а неговото разчитане (евентуално). Понеже съзирам голяма доза самоувереност в твоето твърдение за името, би ли бил така любезен да споделиш, коя графема от лат. азбука е преведена като Ю и коя като Й след "е". Можеш ли да представиш оригинален изпис, това е крайно любопитно, защото съм абсолютно уверен, че минимун сеперацията на графемите е невярна.
Поздрави.
Петър Дервишев
@Здравей, Боцмане
Написа Петър Дервишев
на 20 май 2011
Оцени коментара:
Очаквах този въпрос и веднага си признавам, че съм се доверил на допускането, че щом през 1968 г. обектът е обявен за национален паметник на културата, то той е проучен от специалисти (археолози и лингвисти), които са разчели и надписа. Но дори и "Ю"-то да е "U" ("V") и да няма "Й", то получаващото се име пак няма да е римско. Ако желаеш разиграй няколко варианта с различни разночетения.

А ако пък наистина си заинтригуван, то бих могъл да се поинтересувам къде точно са официалните публикации по темата, където ще има и добри снимки, и графично изписване на името. Има кой да питам.
Поздрав и от мен!
Петър Дервишев
@Добре, окончателно:
Написа Петър Дервишев
на 20 май 2011
Оцени коментара:
Драги ми, Боцмане, когато четем един текст, трябва да го четем внимателно. Умишлено ти отговарям по-късно, но отдавна научих, че "изстраданото" знание е по-сигурно от съобщеното. И за да си спестим агонията, веднага ще ти обясня причината да се чете "Бейтюкент Есбенериос" - ами много просто, надписът е на гръцки smilies/grin.gif - пише си го и в текста по-горе. Тук искам да се извиня, че веднага не го посочих, но имам "зловредни навици" от друг един сайт, където съм администратор - просто предпочитам човекът сам да стигне до грешката си, тъй като така е най-сигурно, че няма да я повтори. Но напоследък "жестокостта ми се сломи", както казва поетът smilies/smiley.gif.
Така че още веднъж се извинявам.
На всички.
bozman
...
Написа bozman
на 20 май 2011
Оцени коментара:
Драги ми, Боцмане, когато четем един текст, трябва да го четем внимателно.
--- Здравей, аз текст за четене във всеки случай не съм видял да има предложен. Има "нещо", което се счита за прочит. Лично аз към днешна дата съм свидетел, че в българско малко се чете, а повече се фантазира, както от аматьори, так и от профита - Дуйчев, Йорданов, и т.н. баш "читачи-читаци".

"Бейтюкент Есбенериос" - ами много просто, надписът е на гръцки - пише си го и в текста по-горе.
--- На прочити от някого, някъде, някакси, боцмана вяра няма. Вярно, че беше на гръцки, към което към въпросните графеми Ю и Й, ще прибавя и Б. За улеснение.


Тук искам да се извиня, че веднага не го посочих,
--- Нищо не се е променило, нито изяснило, нито виждам надпис или линк към него. На подобни простотии съм се начел, че Чивидалкото евангелие имало сведение за Борис І, че Балшенския надпис, казвал не знам какво си, за Ктиторския надпис - от десет думи написаха цяла епопея и т.н.


Така че още веднъж се извинявам.
На всички.
--- Не виждам за какво са извиненията ти. А името е 100 % римско, дори само по първите две имема Тит Флавий, ако ще да е изписано и на арабски. Есбериос е испанска дума (предполагам репит от латинския), която значи килър - специалист по рязане на глави, но законно, по заповед.
Поздрави..
Петър Дервишев
Допълнение към приемствеността
Написа Петър Дервишев
на 27 май 2011
Оцени коментара:
И за да не съм голословен, ще цитирам какво казва Димчо Аладжов в книжката/пътеводител Клокотница (изд. Медицина и физкултура, С. 1981): "От турско време тук [на извора] на Спасовден се събирал голям събор, а изворите се смятали за лековити и жителите на околните села идвали да се измиват със студената им вода за здраве. И сега още се вярва, че тук напролет никне целебната билка араксосан (т.е. росен; Д. Маринов отбелязва че край с. Семисче (старото име на Клокотница) се ходи на раксосан, имайки предвид точно росена) а водите на извора лекуват болни очи.
0
За произхода на българите
Написа Мария Иванова
на 16 август 2014
Оцени коментара:
Не се учудвайте на написаното в учебниците и на това, че никой учен не се осмелява да го поправи! Аз живях достатъчно през комунистическо време. Който не беше съгласен с това, което му нарежда Партията - изключваха го от БКП, уволняваха го от работа, губеше високата си длъжност и всичко, което е постигнал до този момент. На учените им нареждаха какво да пишат в учебниците. В основата на всяко управление стои манипулацията! Това важи за всички епохи! И сега старите професори от моето поколение се страхуват от режима, койт все още не е изчезнал напълно. Старите комунистически методи - да унищжим противника, който ни засенчва, да го наклеветим, да му седнем на мястотот - продължават да съществуват в научните среди. Има вече достатъчно научни сведения, че българите са наследници на траките и от никъде не сме дошли, а тази земя си е нашата. Българските племена са били най-многобройни на Балканския полуостров! В Украйна и сегя живеят българи, които са съхранили езика, говорят български без акцент, казват къща на два ката и питат колко е саатя (часа). От Украйна на изток, Карпатите на север, на запад до Македония, на юг до планината Олимп -населението е българско, националните носии са български, хората и ръчениците са български, обичаите са български. Дори начинът по който се молят на бога е български. В манастирите на Метеорите в Гърция, църквите са изографисани както в България. Гръцките църкви в Атина и остров Пелопонес- нямат иконопис, а само няколко икони вътре!!! Не съм съгласна, че арабите и черната раса ще възприемат нашите обичаи. Те могат да ги научат и да ги прилагат, но няма да ги съхранят през вековете, както ние сме съхранили неправилните тактове, ръченицата, дайчовото хоро, дунавското хоро и т.н. Обърнете внимание, че само българите могат да играят добре народните ни танци с неправилни тактове! Ние сме тези, които трябва да защитаваме нашата българщина, произход и националност. Професорите са даскали! Каквото им наредят, това пишат и това преподават. Не се заблуждавайте! Титлите се раздават за заслуги, те са длъжности. Ако си послушен и правиш каквото ти казваме, ще станеш нещо, в противен случай си нищо- обикновен работник, който всички мачкат!!!
0
за проекта на Тит Флавий
Написа Георги Гогов
на 23 май 2015
Оцени коментара:
Според мен в реда на мисли, на Тит е дадена земя и точно тук, м/у скалите е открил да извира малко поточе. Имал е някакъв план с чертеж, който е домъкнал от рим заедно с някои каменни ,мраморни и гранитни плочи.Човекът си е построил резиденция по римски и може би със свои идеи в добавка. Накрая се е получило това, останките от което виждаме днес. Не видях нищо тракийско там. Всичко си беше римско- все едно да се каже за град Хисаря че е построен от траките, понимаете или нет ???...
0
За "траките" и българите
Написа ←←←←☼→→→→
на 24 август 2016
Оцени коментара:
Прочетох, че гените нямали значение. Имат значение, те носят произхода на индивида. Нямат значение за националността, но за етносът имат.

Аз няма да говоря за гените на българите обаче, аз ще ви кажа за гените на едно куче. Това специфично куче е описно от тракийския историк Тукидит, същият който описва "Пелопонеските войни". то се нарича Каракачанска овчарка, живее до днес и е признато за българска порода. Проверете гените му и ги сравнете с гените на "Бойното Ввавилонско куче", също порода останала до днес. Признато е че са с еднаквии гени. Защото когато народите се преселват с тях вървят кучетата им.
НИЕ БЪЛГАРИТЕ и "ТРАКИТЕ" сме един и същ народ. Пиша "траки" с кавички, защото това е елинско прозвище, не много учтиво, както "татари" да речем в подобен смисъл.
Ние с вас сме от БолАрия, Бол (голяма ) Ария (площ, суша. земя, държава) От там идва "боларий" боляри. Страната от преди Потопа.
Ах ако само знаете колко неща имам да ви казвам !
Но ще спра сега до тук.
Само ще Ви кажа нещо. Има цели звездни системи, които си нямат хекати (дейни, действащи, живи... богини). А тук Вие имате две. Вендис или Бендида от Кендрейсея, Оопс, също известна като олимпийска Артемида и да речем Афродита, прозвище...( какъв абсурд "богинята от Африка... руса).
Не скъпи приятели истинското име й е друго и много от имената са й прозвища. И тя в със своя си народ вече 2829 години. Приказно звучи, налудничаво, абсурдно, но все пак нали за това са богини, защото са дълговечни и това казвам точно.
Но оставете това.
Проверете гените на кучето. А вашият геном е вече три пъти проверяван научно и има три независими експертизи.

Хубав ден, Приятели-миряни,
♥ ПОЖЕЛАЙТЕ СИ НЕЩО ПРЕКРАСНО ♥
ние с Опсчето сме тук и Ви пазим
←←←←☼→→→→
Θεά Ῥέα, goddess Rhea
goddess Atargatis, goddess Аphrodite, dea Venus Urania,
goddess Isis(t), goddess Hathor(t), goddess Ishtar, goddess Ester,
goddess Astarte, goddess Eostre, goddess Ostara
goddess Atar`atheh, goddess Auset,
goddess Al Ozza العُزّى Caelestis
Sammur Amat - queen Semiramis
малката русалка... Снежанка, както Ви е угодно

♦ semper ita est, loquitur ac si diceretur dea Rhea loquitur ♦
( винаги е така, както говори богиня Рея или Афродита )

Напиши коментар

по-малък | по-голям
security image
Моля въведете символите

busy