gototopgototop

Добре дошли в сайта на Роден Край™

Основно меню

Още интересни статии

Думи на велики българи

" Ще имаме едно знаме, на което ще пише: "Свята и чиста република". "
Васил Левски

Translator

English Bulgarian French German Italian Russian

Дарение за Роден Край

Помогнете да опазим историята и културата на България живи!
PayPal

Роден Край™ в Google+

Русалии - древните български обичаи по Коледа.

Култура и Традиции

(8 Гласа)

Всички знаят за коледарите. А чували ли сте за русалиите?

Автор: Деси Неделчева

Малко или много, всеки от нас е чел или гледал обредите, които изпълняват коледарите, всички сме чували "Стани Нине, господине ...". Аз обаче за първи път прочетох за т.нар. русалии едва тази година.

Както и коледарите, и русалиите обикаляли по селата по Коледа, но за разлика от Коледарите, които спазват предимно християнските обичаи (макар и в техните песни да има отглас от езичеството), то русалийските обичаи са с открито езически произход.


Кои са русалиите?

Русалиите обикаляли по селата в така наречените "мръсни дни" или "поганни дни" - 12те дни от Коледа до Богоявление. По време на този период според българския фолклор навън бродят всякакви нечисти сили, зли дуове и караконджули. Русалиите били дружини от 20-30 (в някои част на България и до 60) неженени момци, които с песните и танците си  гонели злите сили. В същото време обаче за разлика от коледарите, те били затворена общност, чиито обичаи днес са обвити в тайнственост. Михаил Арнаудов описва техните правила така:

"1. Не говорят помежду си освен вечер и то малко и тихо.
2. Не се кръстят, когато ядат, не благославят, когато пият, не поздравяват, когато срещнат някого.
3. Вървейки в двойки /по двойки/ един след друг, те не позволяват никому да пресече веригата, да мине между тях и всеки стъпва в стъпките на предходника си. Само болни могат да разцепят хорото им когато играят и да седнат на средата за да оздравеят.
4. Никога не газят вода: малките вади прескачат, реките минават с кола.
5. Ако някой от дружината изостане поради някаква причина, другарят му не го напуска, а стои при него и маха с меча си над главата му да го пази от зли духове
6. Когато спрат да нощуват, не се делат, всички остават в една къща, по-широка, за да могат да се съберат и други гости.
7. Ако пристинат в село, от което е някой русалиец, той не смее да се среща с роднините си.
8. Дружината изпраща напред калаузи, за да предупредят селяните за пристигането си и посрещната тя бива с почести - както и да не би да се срещнат с друга дружина русалии и да се сбият.
9. Срещнат ли по пътя си кладенец, сухо дърво, стари гробища, кръстопът, обикалят ги три пъти и прекръстват сабите си, като ги опират с върха о земята и извикват  "ехее"."

Преди да тръгнат да обикалят по селата, русалиите се прощавали с близките си все едно отивали на война, което не е чудно, понеже някои от тях намирали смъртта си. Когато се срещнели две русалийски дружини, наставал бой до смърт, в който мъртвите били погребвани в специални "русалийски гробища". Ако едната дружина била много по-слаба от другата, според кода на честта им тя се предавала на другата със специален ритуал. Докато обикаляли по селата, русалиите пеели и играе хора, в което други човеци не смеели да се намесят. Хорото можело да бъде разкъсано само от болен, който заставал в средата на кръга и чакал да бъде излекуван от песните на русалиите.В къщата на родилка обаче не влизали, тъй като родилките се смятали за нечисти.Най-посветен в изкуството на лекуването бил водачът на русалиите. Той знаел целебните билки и заклинания. За да бъдеш избран за един от четата, било необходимо да притежаваш редица лични качества, но и да си добър танцьор. Интересно е, че русалиите са прескачали болния, който бил легнал на земята и "отнемали" болетта, като на края на танца "лекуващите" падали на свой ред в несвяст, а болният ставал и си тръгвал. При това танцували с вързани на крачетата звънчета (в Северна България имало звънчета и на тоягата на всеки от тях), което на мен лично много ми напомни за индийските филми, в които някои танцъорки имат малки звънчета на глезените си, както и на кукерите - с огромните звънци по тях. В някои култури определени звуци се използват или за съсредоточване при молитва (звукът на броеница например) или за прогонване на зли сили.

Произход на обичаите, изпълнявани от русалиите.


Предполага се, че обичаят на русалиите е свързан с мита за русалките, които на свой ред се свързват с римските празници в чест на розите и мъртвите "Rosalia", свързвани и с римския празник сатурналии.Според мен обаче изследователите май се базират само за словесната близост на думите "русалка","русалия" и "Rosalia". Сатурналиите са имали лоша слава и се е смятало, че са свързани с вулгарни танци и обичаи (тук употребявам "вулгарен" в съвременното значение на думата, а не в древното=варварски), a явно русалиите са спазвали един доста стриктен модел на поведение, който няма нищо общо с разпуснатостта на сатурналийските празници. Още повече - какъв празник на розата през декември?!За Русалската неделя, свързана с лекуването на болни, които трябва да преспят на открито върху билката Росен, пък знаем, че се е отбелязвала в седмицата след Петдесетница (50я ден след Великден), така че времето отново не съвпада.Известно е все пак, че русалиите са играели и тогава, но е твърде вероятно тук просто да имаме смесване на понятията или с времето обичаите да са се "изместили" и "дублирали" във времето, така както много езически празници са сме смесили с християнските като символика, и обредност. Иначе как бихме обяснили изпълняването на едни и същи ритуали в два различни периода на годината?

Анчо Калоянов пък има друга теория за произхода на русалийските обичаи:

"в ранните векове на българската държава посветителните обреди за юноши все още са били активно действаща институция при формирането на новия набор воини. При отмирането им останали многобройни следи във фолклора, и то най-вече в коледните и хайдушките песни", тоест русалиите са отглас от военната традиция на българите. Ако е така обаче, то как така от воини те вземат, че стават лечители, които са били известни с това, че изпадат в състояние на транс и лекуват? За мен русалийските обичаи са отглас от древни шамански обичаи, които предхождат римските и християнските традиции по време, независимо дали коренът им е славянски, тракийски или прабългарски (лично аз приемам за вероятно последното).

Русалии и Калушари


Русалиите в Северна България са били наричани още "калушари" и техен основен атрибут е била тоягата, докато в Южна България, особено в Македония, ролята на тоягата се е изпълнявала от меч. И докато в Северна България те били задължително нечетен брой, то в Южна се движели по двойки. Терминът “калушари” е пренесен в Северна България от власите-преселници от Румъния. Това обяснява и отсъствието му в Южна Македония. Названието е румънско и според М.Арнаудов означава “тъкмо играчът с тояга в ръце”  – от “калушей” – дървено конче за игра и “калуш” – кол. Докато песните и танците на русалиите от Македония обаче били насочени към предотвратяване на идването на злите сили, то калушарите изпълнявали своите обреди, за да изгонят вече дошлите зли сили или да излекуват болните.

Обичаят на русалиите днес


През 19 в.обичаите на русалиите и калушарите вече са тясно обвързани с християнството. Понеже докато обикаляли, те се издържали от помощите на селяните, е записано, че през 19 в те ги дарявали на някоя църква, обикновено новопостроена. Русалиите "прекръствали" с мечовете си кладенци по пътя си, както и други места, за които се смятало, че са места "на преход" за сили от този към отвъдния свят. Обичаят Русалии днес се среща само в 4 страни - България, Македония Румъния и Молдова, като
последните два го наричат паралелно Русалии и Йеле. У нас той е почти забравен, а там, където песните и танците все още се изпълняват, те са загубили своята обредност и значение, и днес се използват главно с развлекателна цел или просто "за здраве".



Използвани източници
forum.boinaslava.net/printthread.php?t=4759&page=3&pp=25
samoistina.com/2/skitskisabor.htm
Анчо Калоянов "Старобългарското езичество: Мит, религия и фолклор в картината за свят у българите", В. Т., 2000.
Михаил Арнаудов - Русалии и Калушари


 

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

Коментари (48)

Следете за нови коментари с RSS
Валентин Иванов
Русалии-древните български обичаи по Коледа
Написа Валентин Иванов
на 24 август 2010
Оцени коментара:
Прекрасна статия!Този сайт все повече взе да ми харесва...Май друг такъв няма у нас и трябва да се направи нещо повече за популяризирането му.
Това наистина е древен обичай и то напълно наш и оригинален.Идва от Второто главно моление през годината/към Тангра и почитане духовете на предците- герои/.Това се е правело в края на днешния месец декември и съвпада с времето на русалиите.Самата дума е булгарска/"прабългарска"/от-"урус"-голям,можещ,велик.Ако кукерите са били-небожители и са гонели злите духове от домовете,маскирани за да не ги познаят и после да им навредят...То русалиите са воини на Тангра,хора на шамана/Кам-Бояна/и гонят злите духове от самите хора.
А сходствата със римските и гръцките обичаи не са случайни,но те са плод на културно влияние към гърците и римляните от началото на техните цивилизации...От предхождащите ги булгарски цивилизации на етруски и елини!
0
Поздрав за находката
Написа demograph
на 29 октомври 2010
Оцени коментара:
Русалийските танци и магии са част от тракийските мистерии. Върховенството и непреходността на душата над тленното. Съществуват римски записи за тракийски чудеса по време на битка-след магически обред тежко ранени, почти мъртви, тракийски бойци скачали и се втурвали наново в сражението...А кои са прабългарите, ако не странстващите по света траки! Поздравления!
Администратор
За шаманизма и магията
Написа Администратор
на 29 октомври 2010
Оцени коментара:
Интересното е, че и при траки, и при прабългарите е имало разпространени шамански практики, какви - не коментирам. В днешно време обаче може би ви прави впечатление, че ние се обръщаме за "магии" предимно към циганки или турски баячи. Лично на мен ми е интересно защо при толкова голямо изобилие на билки в нашата природа билкарството не е оцеляло като традиция. Не съм чувала за някой познат на познат на познат дори, който да практикува билкарство.
Валентин Иванов
И днес има хора със специални способности
Написа Валентин Иванов
на 29 октомври 2010
Оцени коментара:
В краеведческото изследване за капанците-"Сеново моя гордост и съдба",за Русалската неделя,се казва,че е една седмица след Света Троица.Русалиите са зли духове,които носят най-вече болести.В този смисъл и дружините които ходят да се борят с тях и да ги прогонват.Точно това е и камланието!Шаманската практика,която е запазена и до днес в Сибир,Средна Азия,сред индианците, и др.Има един съвременен автор американец-Кенет Медоуз,който от години се занимава и изучава шаманството.То няма нищо общо с чародейството и магиите!Циганките и влашките са един вид"занаятчийки"от нисшото/черно/чародейство и общуват предимно с нисши,зли духове.Това е било забранено и от офицалната стара релегия.Имало е няколко вида жреци,както и изборни ръководители на двете големи годишни моления-Джиен и Нардуган/Мардукан/.Надарените деца ,за тях се съобщавало и били обучавани от малки от кам-бояните.След което влизали в жреческото съсловие.
През русалската неделя жените не предат,не тъкат,не мажат,не спят на полето,не вървят направо без път...Във всяка къща се внася пелин,орехова шума и чесън.
Заболял човек през това време се лекува чрез баене,чукане на клепала,тенекии,свирки ,викане на глас..Така ще се изгонят злите духове...Това е отглас от шаманските практики,където чрез пеене,танц и барабан или лопка,шамана влиза в невидимия свят и изкарва от болния духа на болестта.Или общува с духовете на предците,получава информация.След това я съобщава на Царя или друг високопоставен мъж,на когото му предстои да вземе важно решение!Има научно обяснение за това,вече,и се оказа ,че далеч не всичко ,които се е носило като мълва от миналото е суеверие и фантастика...И днес има такива хора,но те работят по друг начин,у нас.Имало е и в близкото минало,но това вече се обвързва с християнството./Както нестинарите играят върху жаравата с икона,така кръстените шамани в Сибир също ползват икона,в Средна Азия казват молитва към Аллах и тогава почват камлание и т.н./Има и билкари,ако се интересува човек ще намери,но трябва да се отсява зърното от плявата,защото има и много мошенници и шарлатани!Бих могъл да назова няколко имена,но ще спомена само едно на Кубрат Томов,който е публична личност.От кръга около него,печатните им издания,човек може да попадне на вярна следа,която да му помогне.
0
Русалии-след Духов ден
Написа Енчев
на 09 юни 2012
Оцени коментара:
Русалиите /калушарите/ изпълняват обредите си през седмицата СЛЕД Петдесетница (50я ден след Великден),а не по Коледа !!!!!
0
РУСАЛИЙСКО ТАЙНСТВО ЗА СИЛА
Написа Георги Бобев
на 15 юни 2013
Оцени коментара:
РУСАЛИЙСКО ТАЙНСТВО ЗА СИЛА
Русалиите – пазителите на Знанието...
Не, не онези, които просто гонят злото със звънците и тоягите!
Говоря за Лечителите, които имат Правото и Силата да лекуват само една седмица в годината, преди Еньовден.
В полунощ, преди русалската седмица, русалиите се събират в двора на Ватафина – Пазителят на знанието. Тогава той извършва Тайнството и им връща Силата! Всички тези мъже, винаги нечетен брой, в тази нощ се превръщат в една обща, мъжка Душа. Нямат право да говорят и да се делят една седмица, за да не нарушат светостта и целостта й. Тези седем дни Русалиите обикалят и лекуват сериозни, тежки болести.
Същината на тайнството , освен лекуване (ако има болен) е ДА СИ ВЗЕМЕШ СИЛАТА ОБРАТНО!
0
Русалийски танци и мелодии има и днес!!
Написа Веселин Стойчев
на 29 ноември 2014
Оцени коментара:
Който иска да види и чуе нещо за русалиите ,може да иде на Нова Година в град Петрич и околията-там традицията в някаква форма се е запазила,макар и смесена и с други обичаи!!Съществуват потомствени русалии,може да попитате тях.По добре е отколкото да четете по книжките,традициите все пак се променят...
0
...
Написа Валентин Иванов-Атил
на 30 ноември 2014
Оцени коментара:
Сигурно е така. Най-добре знаят тия които са запазили тези неща до наше време. В нашия край също има по нещо запазено. Ето тук съм сложил и два обряда - Джамал и Колада.
https://www.youtube.com/watch?v=XlwxJG2mg0c&index=11&list=PLCnPxRjxGv1dkTUZo7SZQO_qhhE-qEJ0W
0
Одобрявам и приветствам написаното до тук за русалиите
Написа barin
на 29 декември 2014
Оцени коментара:
Прекрасна статия!С интерес прочетох написаното и си припомних много забравени неща за русалиите. Трябва да се обръща внимание на българските обичаи и да се знае за тях.Според мен обаче изследователите май се базират само за словесната близост на думите"русалка","русалия" и "Rosalia". Русалиите са различни от сатурналиите, които имат лоша слава.Те са древни български обичаи провеждани по Коледа. Имали са правила и не са били разпуснати.
0
впечатлен
Написа Паисий
на 15 март 2015
Оцени коментара:
Българското чуждопоклонство е наистина впечатляващо!!!
Дори в сайт "Роден край" за "българска" история чуждият произход е първа версия за "учените", "изследователите", "родолюбците".

"Предполага се, че обичаят на русалиите е свързан с мита за русалките, които на свой ред се свързват с римските празници в чест на розите и мъртвите "Rosalia", свързвани и с римския празник сатурналии.Според мен обаче изследователите май се базират само за словесната близост на думите "русалка","русалия" и "Rosalia". Сатурналиите са имали лоша слава и се е смятало, че са свързани с вулгарни танци и обичаи..."

http://alexandradelova.blogspot.com/2015/02/blog-post_36.html
0
от автора
Написа Деси Каравеликова
на 15 март 2015
Оцени коментара:
Паисий нека първо се научи да чете правилно и да разграничава авторова теза от разказ на чужда теза. А сега по същество. Статията на г-жа Делова за съжаление няма общо с обичая Русалии поради простата причина, че в ритуала няма никакво използване на рози, нито пък става дума за каквито и да било вакханки. Русалиите са ЛЕКУВАЛИ с билки, някои от които силно отровни в определени дози и са били САМО мъже, и дума не може да става за оргии и вакханалии. Връзката с русалките е по отношение на това, че "русалките" или "самодивите" са причинители на самодивската болест (тук имаме смесване на понятия, но и двете същества имат връзка с водата). Ритуалите за прогонването на болестта обаче не са свързани в никакъв случай с вакханалии и оргии, а са изпълнение със страхопочитание, сериозни са и в тях участват САМО лечителите и лекувания.
Станимир Каравеликов - Администратор
Към псевдо-Паисий
Написа Станимир Каравеликов - Администратор
на 15 март 2015
Оцени коментара:
Уважаеми, Паисий, ако така ти е името, радвам се, но не заставай зад имена на велики българи, сквернейки ги с обиди и безпочвени епитети! Първо се запознай с автора на статията и с администраторите на Роден Край, а чак тогава слагай такива думи тук. Това само показва твоята култура и възпитание. А нямайки такива, нямаш моралното право да се изразяваш по този начин.

Аз, за разлика от тебе, заставам с име зад думите си, а не се крия в псевдоними и нарицания. И със същото това име съм готов да застана и зад думите си, че този сайт е финансиран изцяло от семейния ми бюждет, не обслужва и никога няма да обслужва чужди интереси. За статиите тук никога не се е плащало, няма и да се плаща. Те са плод на авторски труд и изследвания, с посочени източници и доказателства. Този сайт се поддържа изцяло от моята добра воля и дълг към Родината.

Следващия път, когато дръзнеш да отправяш безпочвени обвинения, послужи си с цитат от книга, а не линк към безплатен блог, който днес го има, а утре - не. Ако имената Паисий, Раковски, Славейков, Арнаудов и т.н. ти говорят нещо, постарай се първо да се запознаеш с труда им, да го осмислиш и тогава да наречеш себе си Българин и да си сложиш това име за псевдоним.

Дотогава - бъди здрав и се учи!
0
Извинения и отговори
Написа Паисий
на 19 март 2015
Оцени коментара:

Извинявам се на авторката за обвинението. При по-внимателно препрочитане, осъзнах дискретното заявеното дистанциране от чуждата теза.
От друга страна, поздравление за начина, по който се защити, интелигентно и отново, дискретно (това е стилът на големите майстори в бойните изкуства – с пестеливи движения и още по-пестеливи емоцииsmilies/smiley.gif.

От трета страна, допускам, че само емоционалната реакция, все пак, й е попречила да съзре съществуващата на основата на материала на Делева хипотеза, че „розалиите” като очевидно по-древен обичай, е възможно с течение на времето да загубят или пък да разширят значението си, като празник посветен на Дионис и розата, до нарицателно за всякакви народни, масови празненства и още по-впоследствие да стигнат до нас единствено като отглас в наименованието на друг такъв народен празник, където като име са се запазили, вероятно и поради вълнуващото въображението съвпадение с думата „русалки”.
От четвърта страна не смятам, че трябва „в някакъв случай” по подразбиране да свързваме „розалиите” с „вакханалии и оргии”. Аз не съм сигурен, че божественото ароматно цвете не се е свързвало с лечебното му въздействие, каквото е установено научно днес. За мен, няма да е учудващо, ако гръцките и римските вакханалии се явяват вулгаризирано, несръчно подражателство (подобно на други сфери в древногръцката култура, с корени в тракийския орфизъм) на тракийски свещени ритуали, които допускам да са имали и „весела” част, за по-широките кръгове. Иначе попадаме в положението, в което бихме попаднали, ако съдим за учението на Христос от практиката на католическите „кюрета” днес, например.

Но, все пак, докато реакцията на авторката (емоционално) е очаквана за мен, много ме изненада реакцията на собственика на сайта (мойте уважения за родолюбивите усилия). Ако може да ми обясни къде и как видя „да скверня” „имена на велики българи, ... с обиди и безпочвени епитети!” Погрешни да, но безпочвени!?
Радвам се, че реагира така остро на подозрения в обвинения в „чуждопоклонство”. Но първо, те бяха отправени към автора на коментирания материал, второ, ми се струва, че е нереалистично пресилване (особено за собственик на сайт) да се наричат „безпочвени” някакви аргументи, понеже не е посочен хартиения носител (ако има такъв)!? За „почвата” на препоръката „да се запознаеш с труда им” на „Паисий, Раковски, Славейков, Арнаудов” пък, не бих искал да коментирам, тъй като това би излязло от рамките на тона, към който бих искал да се придържам, в случая.
Ще си позволя само да констатирам, че добрите и силните чувства, включително родолюбивите, са нещо похвално Обаче, още повече се възхищавам, когато те са проявени посредством разум и интелект. Иначе, често се попада в положението, в което да пожелаем да се присъединим към молитвата: „Господи упази ме от приятелите ми, от враговете си ще се опазя сам!”

С най-добри пожелания и за двамата.
0
Продължаваме дискусията! :)
Написа Деси Каравеликова
на 19 март 2015
Оцени коментара:
Здравейте,
радвам се да продължим дискусията!

Необходимо е да уточня, че не емоционална реакция ме кара да не се съглася с г-жа Делова по настоящата тема. Просто няма достатъчно основания, за да се приеме,че има каквато и да е примественост между описания от нея тракийски обичай и обичая русалии, освен може би подобното звучене на наименованието, но езиковото сходство не е и никога не е било достатъчно условие за налагане на тези от такъв характер. Нека се обоснова защо не мога да приема тезата на г-жа Делова (междувременно не знам защо днес не мога да намеря тази публикация в блога й?).

1. Ако сатурналиите са били свързани с честване на Дионисий, в което има логика, когато знаем, че неговите сподвижници са били наричани "сатири", а вероятно е имало и някакво преплитане в по-късно време с римския Сатурн, то е логично да приемем задължителното присъствие на вино в обредността на празника, както и на веселие и опияняване. Това са характерни неща за честванията на Дионисий. Ако русалиите са наследници на сатурналиите, то е логично да очакваме страшни маски, много шум и веселие - нещо, което откриваме при кукерите, например, но в никакъв случай при русалиите. Виното при русалиите присъства в много малко количество и е по-скоро "разтворител" на билките, отколкото свещена течност сама по себе си, както е било при траките.

2. Обичаят русалии е свързан с почитане на русалките и самодивите. И двете същества са свързани с водата. В контекста на обичая на тях се гледа със страхопочитание, като на същества, които не бива да се смесват с хората (те са известни с неприятностите, които навличат на смъртните). Те са ЖЕНИ. В село Аксаково има едно светище "на нимфите и Афродита", което е запазено и до днес (имаме специална статия в сайта за него). Най-интересното е, че И ДНЕС, НА СПАСОВ ДЕН хората ходят на това място да празнуват какво - спасов ден! Спасов ден обаче не е кръстен на "светеца Спас", както много хора мислят. Той е ден на "спасението", на избавлението. И се чества точно тогава, когато са се случвали и русалиите, а местните продължават да го празнуват там, където са отдавали почит на "нимфите". Ето ви директна приемственост, въпреки промяната на обреда. Смисълът обаче е почти запазен. Ако русалиите бяха свързани със сатурналиите, то не е ли логично да се отдава почит на сатирите и на Дионисий, а не на нимфите (друго гръцкото название на самодивите) и на Афродита (тук няма да се впускам в разглеждането на Афродита като местна, а не гръцка богиня)?

3. Забележете, че веселието и опияняването няма как да бъдат смесени и да се изменят с лечение с отровни билки. Ако това стане, се рискува живота на "лекувания". Просто ХАРАКТЕРЪТ на двете неща е много различен - едното може да се нарече празник, а другото - обред. Аз нарочно не съм описала в статията кои билки се използват, защото смятам, че не е редно да се дава такава информация в сайтове, но информацията може да се намери в книгите и ще видите, че дори в малки дози, билките, които са използвани от русалиите, са силно токсични (не всички, но голяма част). Празниците на Дионисий можем съвсем спокойно да свържем със Св. Трифон в днешно време, но не и с русалиите.

4. Празника на розата, който беше описала г-жа Делова и за който сега мога да говоря само по памет поради изчезването на статията й, е празник, свързан с цвете. ЕДНО цвете. Русалиите са лекували с над 20-на билки, като особено място е заемал росенът, който хората са търсели и където са видели поляна с росен в уреченото време на годината, са пренощували върху билката. Росенът НЯМА НИЩО ОБЩО с розата като ботанически вид, даже и визуално. Абсурдно е тогава да говорим за празник на розата, в който няма рози!

5. Сега нещо, което не е пряко свързано с темата, но за мен има немалко значение. Попадала съм и друг път на статии на г-жа Делова, но за мен те имат повече художествена, отколкото историческа стойност. А след като Вие любезно ни посочихте линка към нейната статия, аз от любопитство разгледах друга тема - Съкровищата на траките, в която открих снимки на Роден Край, взети без предупреждение и разрешение (и без посочване на източник). Подобен начин на работа аз не одобрявам и е излишно да казвам, че въпросните снимки на Кралевското съкровище вече ги няма в нейния блог (между другото, това не е първият път, когато ТОЧНО ТЕЗИ СНИМКИ се крадат, да не говорим за статии, присвоени от далеч по-големи медии). Етиката за мен е абсолютно необходима, когато става дума за история - по разбираеми причини.

6. В заключение. Аз наистина нямам нищо против да бъда критикувана по същество, най-малкото покрай критиката човек обикновено научава и допълнително информация по темата. В историята постоянно се "изравят" и нови факти, които хвърлят допълнително светлина и понякога оборват наложени тези. Като заключение по темата мога да кажа, че за мен обичаят русалии е най-вероятно предхристиянски, но колко стар - просто няма достатъчно данни да се каже. Липсата на достатъчно данни от античността и средновековието за него възпрепятстват задълбочен анализ по темата. Аз съм добре запозната с мнението, че старите гърци са обичали да послъгват и изопачават, особено в своя полза. Дори и римляните са били на мнение, че на гърците не бива да се вярва, независимо че римляните доста са се възхищавали на постиженията на елинската култура. Гърците обаче са възприели култа към Дионис (за мен той е местно божество, не гръцко) и вярвам, че в случая са предали празненствата по-скоро правдиво. Колкото до образа на вакханките, то той е негативен само спрямо днешните ни критерии. Те са изглеждали и малко страшни заради мита с Орфей, не толкова заради разюздаността си. Ако можем да правим някакви паралели между тракийски обичай и русалиите, то вероятно можем да споменем орфическите мистерии, но те не са локализирани в определена част на годината, а вакханките са противници, антипод на Орфей, а не негов атрибут. Общите черти между мистериите на Орфей (доколкото има оскъда информация за тях, защото те все пак са били само за избрани мъже) са: 1. ритуалите се изпълняват само от мъже; 2. има вино; 3. има използване на билки; 4. има ритуални танци; 5. същността на ритуала се пази в тайна. Ако търсим произход на ритуала русалии в древността, то е много по-логично да правим успоредици с мистериите на Орфей, отколкото с Дионисиевите чествания, но аз не считам себе си за достатъчно компетентна, за да правя подобни твърдения без допълнителни проучвания. Виждате, че в изложението на г-жа Делова има много взаимноизключващи се твърдения. smilies/smiley.gif

Като едно второ, надявам се не твърде досадно заключение и най-вече за да бъда максимално открита, ще добавя, че съм съадминистратор на Роден Край, а информация за мен и съпруга ми може да намерите в съответния раздел на сайта, ако ви е интересно. Опитваме се да сме обективни, доколкото е възможно, давали сме и поле за изява на автори, които имат кардинално противоположни тези, както и на автори, чиито виждания не споделяме, но това не значи, че те не заслужават да бъдат прочетени.
0
proba
Написа Паисий
на 24 март 2015
Оцени коментара:
Проба Проба Проба Дали другият ми компютър е "баннат" по "айпи".
0
Пожелания
Написа Паисий
на 24 март 2015
Оцени коментара:
Еми, успех. Имах интересен, надявам се, отговор за Деси, но не искам да се бъркам в семейни отношения.
0
интересно
Написа Деси Каравеликова
на 24 март 2015
Оцени коментара:
Роден Край не е полицейско управление и тук бан за изразяване на мнение на налагаме. Бан слагаме по 3 причини: грубо отношение и употреба на нецензурни думи, опити за безплатна реклама към други сайтове (слагане на линкове към сайтове, които нямат отношение към съответната тема)и ситемни опити за лични спорове, които нямат отношение към темите на сайта. Вие НЕ СТЕ баннат, ако нетът Ви е бавен в определен момент и не отваря сайта, това е друг въпрос, който не зависи от нас. Ако искахме писаното от Вас да не се вижда, сам знаете, че можем да изтрием и горните две съобщения, но както виждате, това не е направено. Затова, в интерес и на читателите, пък и на нас самите - ако имате да добавите нещо по темата, направете го, ако нямате - няма какво да се обсъжда повече.
0
Пaк зa русaлиите
Написа Вaлентин Ивaнов - Aтил
на 24 март 2015
Оцени коментара:
Може би повлиян от тaзи стaтия преди време се рaзрових и изкaрaх и aз нещо зa тях в блогa си.
Определено от дохристиянският обреден кaлендaр преминaвaт, вписвaт се подобно нa много други обреди в християнския кaлендaр. Думaтa имa точен превод от "прaбългaрски". Aко нa някого нa първо чувaне свързвa думaтa с руси и Русия, a не с рози или сaтурни то грешкaтa е вярнa. Кaквото ознaчaвa думaтa "урус, рус" същото визирa и русaл, русaлия - "голям, велик, вaжен"... Тaкa и руните имaт по няколко близки знaчения... Русaлиятa е брaт нa кукерa, който е "небожител" буквaлно преведено от "прaбългaрски"...Те воювaт със злите духове, в минaлото не мa ужким a нaистинa. Зaтовa при срещa с другa групa понякогa се стигaло до кръвопролития(всеки отстоявa своето, дa не се зaмръси или обезсили от другите нaсрещa). Зaтовa юргaните, кaм-бояни не ги допускaли до светите местa зa моления a избирaли келбир-ръководител нa смужбaтa. Някой виден, увaжaвaн човек. Зaщото кaм-бляните, които подобно нa русaлиите общувaли със всякaкви духове, гонели злите енергии от болни хорa и т.н. сa можели дa зaмръсят мястото, кaрaмaтa, свещенaтa горичкa, обикновено нa възвишено място...
Нaшaтa културa е много стaрa, другите сa зaимствaли, трaнсформирaли сa и сa мaгсждaли по тяхному. Римляните от етруските, гърците от предгръцкото зaвaрено нaселение, aрийците, келтите от Прaродинaтa Идел и т.н.
0
Уточнение
Написа Паисий
на 25 март 2015
Оцени коментара:
Еми, вчера от тоя компютър десетки пъти не можеше да бъде разчетен правилно кода.От другия, от който успях да публикувам коментар, беше разчетен без проблеми.
Загубих си грижливо написания коментар, а и при съмнения за примитивна етика, губя интерес. За вас, Деси, не се съмнявам, че сте ме "баннали".
0
"примитивна етика" ?!?! :)
Написа Деси Каравеликова
на 25 март 2015
Оцени коментара:
За каква етика ми говори човек, който все още не си е написал името и който слага линк към статии на госпожа, дето първо краде от нас и после си трие статии, които са разкритикувани?!?!? Леле, наистина ме карате да се смея! Що се отнася до банване, сигурно В е известно, че мога да Ви банна и по имейл и по много други показатели. Би било изключително тъпо от моя страна да сложа бан на едно IP, но да Ви оставя да пишете от друго и после да си губя времето да Ви отговарям дълго и подробно. Апропо, когато се пишат дълги неща в нета, ВИНАГИ се пишат първо офлайн и след това се копират онлайн. Ако формата за антиспам в даден момент не работи коректно, това няма общо с никакви фантазирани банове. Ако аз трябваше да се притеснявам за бан всеки път, когато една страница не зареди коректно или когато антиспама се издъни, то сигурно щях да страдам от сериозна параноя. Освен ако не сте "тролче", чиято работа е да разводнява теми и да сипе обиди, защото досега не видях НИЩО по темата. Аз например не споделям част от мнението на Атил ( и то не само по тази конкретна тема), но както виждате нито съм го баннала, нито съм коментирала. Следващ коментар, който обаче не е по темата, ще бъде трит, защото не желая нито да се оправдавам, нито да се бия в гърдите и да обяснявам каква съм или не съм, нито пък да занимавам бъдещи читатели с някакви дрязги.
0
недоразумение
Написа Паисий
на 25 март 2015
Оцени коментара:
Получи се недоразумение. Имах предвид, че не се съмнявам във вас, Деси. Няма логика, както казвате.
Бихте ли ми казали кой е автора на статията "Розата на Аматок"?
0
...
Написа Деси Каравеликова
на 26 март 2015
Оцени коментара:
Статията, която споменавате, си е работа на Делова, аз нямам никакви претенции спрямо нея smilies/smiley.gif. Искам да попитам - дали прочетохте другата статия по темата за русалиите в Роден Край - Шамански техники на русалиите http://history.rodenkrai.com/n...liite.html . Разказът за самия ритуал е базиран почти изцяло на Михаил Арнаудов, който е най-старият писател (доколкото ми е известно), описал обичая в ново време. Смятам, ще се съгласите, че на него може да се има доверие. smilies/smiley.gif Вижте, статията на Делова и описанието на Херодот за роза-лиите просто нямат отношение към ритуала руса-лии. Тук няма рози. Никъде. Със същата увереност можем да твърдим само на база звукоподобие, че руса-лките са руси, защото са наречени русалки. Ако розите бяха толкова съществен елемент от ритуала, нямаше ли да се запази употребата им в ритуала? Как оцелява името роза, а ритуалът си изменя името, бидейки базиран на името на цветето? На една от мелодиите, които са били свирени от русалиите, се е казвало "флоричка", но не е ясно откога е названието и по какъв начин е навлязло, защото то явно не е българско. Михаил Арнаудов е писал за връзката между розалиите и русалиите (староб. дума според него е роусалина), но аз все още не съм имала възможност да се добера до неговите Студии. Изглежда неговите книги са наистина рядкост днес. "Русалките" дължат потеклото си у русите и у нас на гръко-римския празник в чест на розите (rosalia, ρουσάλια): ςе са късна субституция за самодивите, които в деня на Русаля (четвъртъкът след Спасовден) лекуват болните." http://liternet.bg/publish9/ma...hmanov.htm Тук в описанието си за Шишманов М. Арнаудов го цитира, но не дава никакъв коментар, а и самият Шишманов не се обосновава, което от гл.т. на доказуемост и изграждане на връзка минало-настояще, е недопустимо. Самият Арнаудов казва, че е разглеждал обичая както у българите, тъй и у румънците (интересно - не споменава гърците, както е логично, ако се търси връзка гръцки-римски-тракийски). Арнаудов говори и разглеждана връзка (отново без да дава мнение в една или друга посока с русалките и самодивите като "наследници" на нереидите, обаче забележете - нереидите са били БЛАГОСКЛОННИ към моряците и са им помагали, а русалките точно обратното! Марин Дринов също е писал по темата, но нямам достъп до изданието в момента, за да видя какво. Както виждате - изчерпателна съм максимално, Вие едно име не искате да напишете и само реклама на госпожата се опитвате да правите. smilies/smiley.gif
0
и още нещо
Написа Деси Каравеликова
на 26 март 2015
Оцени коментара:
Ако забелязахте, русалии в южна и северна България се изпълняват по различно време на годината. Докато в централна и северна България това става през късната пролет/ранното лято, то в южна България е след Коледа. Наскоро четох, че в Пернишко още пазят обичая на места и би било интересно да се изследва дали е останало нещо от сакралното значение на ритуала. Исках обаче да спомена нещо за розата. Ако изображенията по антични монети наистина са на роза, това означава, че тя е царски атрибут! Вие представяте ли си русалиите да тръгнат да лекуват простолюдието с рози?!?! (даже ако допуснем абсурдното предположение, че все пак в началото към билките е имало и рози, ВЪПРЕКИ че в ритуала централно място заема ВИНАГИ росенът!).
0
благодаря
Написа Паисий
на 26 март 2015
Оцени коментара:
Засега, само благодаря за информацията и успех!
Но по някаква причина не схващате вярно това, което съм се опитал да кажа. Ще опитам по друг начин - розалиите явно са били голям и важен празник. Може, поради тази причина, просто името им да е станало, в някакъв период, като нарицателно за празник, изобщо. А, вполедствие, в това си значение, да е достигнало до нас единствено запазено в името на "Русалиите", които отначало да си били някакъв друг празник, а в последствие в него да са влезли и русалките, "привлечени" от загубата на значение на първоначалното име...
Аз не знам защо името ви вълнува толкова. По моя възглед, паспортните имена също са псевдоименаsmilies/smiley.gif
0
Розалиите нямат отношение към Русалиите
Написа Валентин Иванов - Атил
на 26 март 2015
Оцени коментара:
Разалиите са проформа на друг древнобългарски празник, който у нас се е вписал в празника Цветница. След покръстването , понякога белезите и действията на един стар обичай са били разхвърляни в два или три християнски празника. Така е с Тодоровден и Гергьовден например.
Когато простите и самомнителни учени започнат да се занимават и да изучават древнобългарската митология и религиозна обредност, ще намерят(надявам се) живата връзка между дохристиянския и християнския български обреден календар.
Ето какво намерих за Русалиите и какви аналогии и връзки открих по повод на този стар обичай:
http://atil.blog.bg/history/2014/01/08/sveti-duh-i-rusaliite.1226379
0
Така съм съгласна!
Написа Деси Каравеликова
на 26 март 2015
Оцени коментара:
Здравейте отново,
дефинирано по този начин - да, съгласна съм, напълно е възможна такава една трансформация на името "русалии". А по въпроса за името, не се измъквайте по терлички. smilies/smiley.gif
0
Здравейте, здравейте,
Написа М.Дринов (бивш Паисий:)
на 29 март 2015
Оцени коментара:
Сега, след като приехте съществуването на тази възможност, не е ли вече по-лесно да се приеме и че такова прехвърляне/”трансфер” на името на розалиите върху ру(о)салиите да е подпомогнато и от, вероятно, осъзнаванете и използването на лечебната сила на розата в миналото.
Както много правилно обърнахте внимание, розата е „царско”, божествено цвете. Пищното великолепие на тракийските царе, обаче, отминава през векове и хилядолетия, но в народната памет остава да кънти споменът за тях. Очевидно, поддържане на розови градини не е по ресурсите на простолюдието. Самата тракийска царска институция е отмряла, на нейно място се е настанила суровата римска власт, след нея не по-малко суровите потомци на Атила и Кубрат. От друга страна народът в своето битие посветено на оцеляването значително повече е ценял прагматичните качества на явленията от заобикалящия го свят, в частност растенията. Т.е., накратко, вулгаризацията на древнотракийските царски розалии (в центъра на които е розата, „царицата на цветята”, лечебна, но възприемана предимно естетически) в средновековни народни русалии (в центъра на които е росенецът, по-близък до бита на народа. Също ароматен и красив, но възприеман предимно чрез лечебните си качества - една народна "роза").
Наистина ще ми е любопитно да се запозная със споменатите изследвания за връзката между розалиите и росалиите.
0
... ако баба ми беше мъжка! :D
Написа Деси Каравеликова
на 02 април 2015
Оцени коментара:
Разговорът започва да прилича малко на "Ако баба ми беше мъжка...". Наистина не разбирам упорството Ви да докажете връзка между стария и по-новия ритуал без допълнителни доказателства. Ето в тази статия http://www.karlovobg.eu/index....&Itemid=77 (ако не можете да копирате линка, просто потърсете в Гугъл "
ИСТОРИЧЕСКИ СВЕДЕНИЯ ЗА РОЗАТА И РОЗОПРОИЗВОДСТВОТО") се проследява достатъчно подробно историята на розата по нашите земи, заедно с различни хипотези за проникването на маслодайната роза у нас. Не мислите ли, че при такава продължителна традиция при отглеждането на рози, ако ритуалът Русалии беше свързан с празника Розалии, то в него щеще да продължи да се използва каквато и да е налична роза, вкл. шипков цвят, който има много повече общо с култивираната роза, вместо росена? Обърнете внимание също на това, че лечебните свойства на розата са основно в областта на дерматологията и евентуално аромотерапията (доколкото е уместно да използвам този термин тук), докато росенът има съвсем различно предназначение!

Един цитат от споменатата статия: "При устройвания от римляните празник на розите „розалия" с този цвят затрупват гробовете на починалите близки." Нищо общо с ритуала Русалии!

Погледнете и тази публикация http://liternet.bg/publish16/m_gorcheva/rozata.htm , където за розата е казано:
"Присъства в гръко-римските, както и тракийски ритуали, наречени розалии, когато покривали гробовете с розови листа и помазвали надгробните стели с розово масло."

Малко по-надолу срещаме описание на медицинското приложение на розата:
"Основните употреби са като: "1. Очно лекарство; 2. Болкоуспокоително и седативно; 3. Противоглистно и противогнилостно; 4. Като слабително [...]; 5. Като противовъзпалително." (Николов 1941: 6). За римляните това е било чудодейно спасение след преяждане и при махмурлук. Прилагано е срещу възпаления от 12 век; за очни промивки се препоръчвала розова роса сутрин. Розовата вода е тачено лечебно средство и от византийците. Добре позната в народната медицина, в официалната фармакопея розата не се споменава. Доказано е антисептичното, както и наркотичното й действие: д-р Николов разказва за опити с рибки, поставени в розова вода, които след 10-15 минути вече са упоени. Розовото масло действа по-силно от хлороформа и от етера. Ароматът, така замайващо сладък като парфюм, крие и действие на опиат, неизмеримо по-силен от тютюна (за скритата антитеза между благоухание/отрова в съпоставка между двете емблематични земеделски култури срв. Георгиев 1992).""

Единственото приложение на розата от описаните по-горе, което би могло да има отношение към ритуала Русалии, е упойващото действие. Дори и да допуснем обаче, че в миналото в "отварата" на русалиите е присъствала роза с цел опияняване (за това странично действие споменава М. Арнаудов), веднага задаваме двата логични въпроса:
1. защо в по-късния ритуал рози няма?
2. защо розата не е била заместена с обикновен сорт шипка, която вирее навсякъде и не е необходимо да бъде култивирана? (ако е вярно Вашето допускане, че заради отмиране на тракийската царска институция ритуалът се вулгаризира)

Всички данни сочат, че русалиите лекуват болни от някакъв вид лудост или слабоумие, но днес е трудно да се даде някаква конкретна диагноза. Не става дума за хора с намалено зрение, с дерматологични проблеми, с възпаления, махмурлук или преяждане. И доколкото лудите наистина обикновено имат нужда от седативни лекарства, то седативният ефект на розата би бил временен и няма как да обясни внезапното рипване на болния и неговото чудодейно излекуване. Ако някога са ви прилагали упойка, знаете за какво говоря. Така че дори само на база тези разсъждения аз мога да потвърдя, че в списъка на билките на русалиите в началото на миналия век не е имало рози и неспоменаването им не е някакъв случаен пропуск на авторите, които са описвали ритуала.

Между другото, в статията на Уикипедия за росена има фактологическа грешка - там говорят за ритуала бездетни жени да се търкалят върху поляни с росен на Русалия, но това се е случвало на Еньовден и няма нищо общо с Русалии. Питайте някоя стара баба и ще научите прелюбопитни подробности. На Русалии са преспивали върху поляни с росен и после са гадаели, но става дума за болни от "русалска болест", а не за бездетни жени.
0
запъхтян:)
Написа М.Дринов
на 04 април 2015
Оцени коментара:
Малко по-късно отколкото бих желал.
Благодаря за интересните информации.
Но не мисля, че някой има интерес да загрубяваме тона, както вие в началото.
И няма как да разберете „упорството Ви да докажете връзка между стария и по-новия ритуал без допълнителни доказателства.”, тъй като изобщо не се опитвам да докажа каквото и да било. Просто съм озадачен и се опитвам да разбера, защо хипотезата ми, че е ДОПУСТИМА ВРЪЗКА между розалиите и русалиите ви изглежда по-малко вероятно отколкото връзка между русалиите и сатурналиите, например? Хипотеза, която сте споменали, макар и да се дистанцирате от нея

Едва ли народът се е впечатлявал от ботаническото сродство между розата и шипката. Но всеки се е впечатлявал от аромата на роза и росенец. Фактически след изчезването на розовите градини с тракийските царе, росеновите поляни са единственият им аналог – масив на ароматни цветя. И не казвам, че русалиите са пряк наследник на розалиите, нито, че росенецът лекува същите болести, които и розата. Просто си мисля, че една такава хипотеза за влиянието на тракийските розалии върху възникването, развитието и наименованието на русалиите не е за пренебрегване.
Аз пък от своя страна имам чувството, че упорито отхвърляте като приемлива една хипотеза на основание на това, че не е доказана!? И ако поддържам обмена с интерес, то е с цената на пренебрегване на усещането ми за такава нелепа мотивация, като лично доказване, провокирано и от грешката ми в началото.
Но за да не бъда разбран погрешно, на свой ред искам още един път да благодаря за вълнуващите информации и предполагам, че ще ги проуча всичките.
0
пояснение
Написа М.Дринов
на 04 април 2015
Оцени коментара:
Иначе, казано, но мога да се начудя как допускаме влияние на сатурналиите, наследник на розалиите, а е недопустимо влияние на розалиите върху росалиите!?!?
0
"случайност"
Написа М.Дринов
на 04 април 2015
Оцени коментара:
„Случайно”, току-що попаднах на предаване за празника на розата по „ДЕСТИНАЦИЯ БГ” и в една песен се пееше „Гората на росен мирише, а полето на червен трендафил”
0
Я дай ми бульо, я дай ми
Написа Деси Каравеликова
на 04 април 2015
Оцени коментара:
Здравейте отново,

тонът не е загрубял, пошегувах се, но в интернет общуването нюанси на поведението обикновено се губят. smilies/smiley.gif

Относно противопоставянето на розалии-сатурналии, което Вие правите: предполагам, че е по линията наше-чуждо. Аз обаче не съм правила подобно разграничение и доколкото и двете са достатъчно отдалечени в миналото от русалиите, за мен са равнопоставени като възможност за връзка. За древните автори те явно са еднакви или почти еднакви, ще се опитам да намеря конкретните цитати, които съм чела по този въпрос. Не съм се задълбочавала да проследявам дали сатурналиите предхождат розалиите или обратно, или пък и двете имат различен произход, но в даден момент се смесват (а е възможно да изглеждат еднакви и в очите на гръцкия наблюдател, който не познава достатъчно тракийските обичаи). Впечатленията ми са, че сатурналиите са донесени от римляните и се превръщат на местна почва в розалии, но допускам и че просто тяхното въздействие е дало "гласност" на по-стар тракийски обичай. Във всеки случай, аз нямам нито познанията по древни езици, нито нужната литература, за да мога да взема мнение по този въпрос.

А песента, за която споменахте, явно е тази:

Я дай ми бульо

Я дай ми бульо, я дай ми
Я дай ми нова премяна (х2)
Море що гората на росен мирише,
а полето - на червен трендафил (х2)

Я дай ми бульо, я дай ми
Я дай ми чифте пищови (х2)
Море що гората на росен мирише,
а полето - на червен трендафил (х2)

Че ша ида бульо, че ша ида
в гора зелена хайдутин (х2)
Море що гората на росен мирише,
а полето - на червен трендафил (х2)

Тя явно е с по-нов произход и по отношение на цветята на пръв поглед изглежда нелогична, тъй като росенът расте по полето (мисля, че най-добре на хълмиста местност), а трендафилът се отглежда в дворовете на къщите. Възможно е обаче да става дума за това, че под "гора" се има предвид дива местност, а не конкретно гората като такава, а под "поле" да се разбират обработваеми площи. Може би някой, който е изучавал разпространението на розата може да каже:
1. дали през Средновековието и Възраждането с "трендафил" се е обозначавал този вид роза, който знаем днес ние като трендафил, а именно увивната роза която се слага обикновено по огради;
2. дали "трендафил" не е сборно понятие за роза въобще.

За мен е интересно и от кой регион е тази песен.

Като обобщение: аз не отхвърлям възможността за влияние и дори взаимно проникване на стари празници върху други - по-нови или по-стари, независимо от техния произход. Като пример за това мога да дам навлизането на великденските зайци в българския Великден, и то за някакви си двайсетина години (е, разбира се, че имаме влияние и медийното влияние!). Аз просто твърдя, че тъй като през средновековието няма данни за розалии и русалии, то няма как без данни, само на база разсъждения да правим някакъв огромен скок и да обявяваме дали яйцето, кокошката или пък петелът са се пръкнали първи. Ако сте забелязали, в една от двете статии за русалиите, аз съвсем предпазливо съм посочила, че ЗА МЕН техниките на русалиите напомнят много на някакъв вид шаманизъм, а за траките не съм чувала да използват точно такива техники. Явно има някакво преплитане на ритуали при русалиите, защото пък танците им са описани като бърза ръченица, а ръченицата според мен е с местен произход. Но пак казвам, това са лично мои разсъдения, които само мога да подлагам на проверка, която пък Вие стимулирате. smilies/smiley.gif

Ще потърся в книгите на Мирча Елиаде по-детайлно описание на шаманските техники с тукашен (ако има) и със североизточен произход, когато имам възможност и ако открия нещо, което има отношение към темата, ще го спомена тук. Както виждате, аз съм отворена към по-нататъшно проучване и споменавам неща, които в даден момент биха се обърнали и срещу собствената ми теза, което не мога да кажа за някои наши дипломирани "учьони". smilies/smiley.gif
0
още за същата песен
Написа Деси Каравеликова
на 04 април 2015
Оцени коментара:
Погледнете и този линк, при който имаме различен текст: http://musicart.imbm.bas.bg/ka...isID=10031
0
И още
Написа Деси Каравеликова
на 04 април 2015
Оцени коментара:
http://liternet.bg/folklor/sbo...ni/247.htm :
Мър, що мирише гората на росен,
що мирише гората на росен,
я полето на червен трендафил?
Дали ми са й горица развило,
или ми са й росен разцъфтяло?
То не било горица развита,
то не било росен разцъфтяло,
то най било момина градина.
Всред градина - бял столоват камък,
на камъку-самси юнак седи,
самси седи и самси говори:
- Какви години ний дочакахме?
Залюбих едно малко либе,
аз го либех и то ма ищеше.
Отде доде друго по-хубаво,
че ми отне мойто малко либе!

Тук песента има съвсем различен смисъл. Предполагам, че това е по-ранният вариант, а хайдушкият е по-късен, но може и да греша.
0
за изследването на Анчо Калоянов...
Написа Деси Каравеликова
на 04 април 2015
Оцени коментара:
Когато писах горната статия, попаднах и на статията на Анчо Калоянов. Въпреки интересните сведения, които дава тя, според мен той отива доста далеч в интерпретациите и не се задълбочава в произхода и значението на обредите и оттам губи перспектива и не обяснява как хем русалиите са нещо, свързано с шаманство от тюркски тип, хем е наследство от сатурналиите. Сведението от Хоматиян заслужава да бъде изследвано допълнително, най-вече за да се види какво ИМЕ дава той на празника и по кое време на годината се е провеждал той през 13в.

http://www.liternet.bg/publish/akaloianov/stb/rusalski.htm (ДЕВТАШЛАРИТЕ И РУСАЛСКИТЕ ГРОБИЩА )

Внимание заслужава този откъс:
"Русалските игри са езическо наследство, "срамни игри", за които пръв съобщава още през ХІІІ век охридският епископ Димитър Хоматиан - през седмицата след Петдесетница млади хора обхождали селата на чети, събирали подаръци, танцували, скачали и правели пантомима. В народния календар за Русалска се смята неделята преди или след Петдесетница и според вярванията тогава бродят русалии, невидими духове, които наказват за неспазени забрани с отнемане на ръце или крака. По същото време предимно в Северна България чети от мъже, наречени русалии или калушари, обхождат селата и лекуват болни чрез обредни танци и музика. Името Русалия идва от името на античния празник на розите, който бил тясно свързан с култа към мъртвите. Същевременно с "русалии" твърде отрано се означават игри и участници в тях и в т.нар. Погани дни от Коледа до Ивановден."

Тук имаме податка, че "русалии" може наистина да е име на два различни по същността си празници - единият през зимата и единият - в края на пролетта и началото на лятото. Твърде възможно е сведението на Хоматиан (ако го приеаме като цитат) да е леко изопачено - на този, който не е запознат със същността на ритуала ръченицата ще му се види скачане и танцуване, а заклинателните действия наистина изглеждат като неразбираема пантомима. Що се отнася до подаръците - русалиите наистина са събирали подаръци, за което дава сведения М. Арнаудов, но те да били давани с почит, като "дарове". Наказанието на "духовете", а именно - отнемане на ръце и крака, няма как да бъде излекувано и противоречи на написаното от М. Арнаудов. Дали става дума за промяна на обичая или за недостоверност или изопачаване от страна на Димитър Хоматиан, не мога да кажа. И докато М. Арнаудов говори за русалската неделя в седмицата СЛЕД петдесетница, то А. Калоянов я поставя преди ИЛИ след петдесетница. Това можем да тълкуваме по следния начин:
1. Или Калоянов дава погрешно сведение
2. Или Арнаудов дава непълно сведение и празникът е бил СТАТИЧЕН в календара, а не подвижен както Великден в християнския календар.

Във всеки случай, за Анчо Калоянов съм чела доста по-критични изявления, отколкото за М. Арнаудов и затова съм по-склонна да се доверя на неговите описания. Той обикновено се придържа към фактите, без да натоварва със собствени хипотези.

И още едно уточнение - Калоянов свързва следите от шаманство при русалиите с шаманизъм при тюрките. Той пропуска факта, че шамански техники са широко прилагани при много други народи на североизток и изток и съвсем не е необходимо т.нар. прабългари да са с тюркски произход, за да донесат със себе си подобен ритуал (ако русалиите са отглас от техен ритуал, разбира се). Интересното е, обаче, че за русалии или калушари не говорим нито при сърби, нито при гърци, а ги има при румънците, което наред с генетичните изледвания и допреди два века, езиковите успоредици, идва да покаже, че с румънците имаме общо минало. Последното е встрани от темата, но пък хвърля малко светлина върху миналото на българите.
0
...
Написа М.Дринов
на 10 април 2015
Оцени коментара:
Уважавам усилията и чувствата, които влагате в този сайт, но осъзнах кое за мен е непреодолима пречка за пълноценен обмен на мнения – разликата в представите ни за древната история. Вие разглеждате древно-гръцката и римската култури като самостойни и самобитни, докато за мене те са само деградация в две степени на тракийската култура и нямам мотив да привеждам тук доказателства в подкрепа на твърдението си. В такъв случай аз разгледждам римското и древногръцкото влияние като своего рода „автоимунно заболяване” на отминаващата златна епоха ("златна", включително, буквално), доколкото те не внасят нищо ново, а само деградират до трудна разпознаваемост наследеното от траките и ми е болезнено да слушам и да чета за тяхно "влияние" при българите, което ми звучи направо кощунствено, както например да чета за "влиянието" на чалгата върху културата и фолклора ни или за "влиянието" на рака върху физиологията и психиката. Ракът, например, за мен се "отразява" върху здравето и психиката на болния. И не става дума за думатаsmilies/smiley.gif, а за цялостното отношение формирано от представите ни и оценките ни.
Все пак благодарен съм разбира се за новите посоки за моите интереси, които получих.
0
... и още нещо...
Написа Деси Каравеликова
на 10 април 2015
Оцени коментара:
Здравейте!

Аз мисля, че твърде много се отдалечавате от първоначалната тема за русалиите. Вероятно за Вас е важен произхода на обичая, което разбирам напълно. За мен произходът има по-скоро второстепенно значение и повече ме вълнува значението му, макар че двете неща несъмнено са дълбоко свързани.

Една грешка, която допускате, наред с много коментатори както тук, така и в другаде, е идеята, че знаете "какво има предвид авторът, когато е написал ...". Това е старата школа за литературен анализ, която продължава да дава горчиви плодове и днес. Не знам откъде почерпихте идея за моите възгледи за периода на античността и предходния нему, след като аз не съм ги заявявала недвусмислено никъде в сайта. Когато пиша статии, се съобразявам с утвърденото мнение в историята, освен ако нямам аргументи, с които да го атакувам. Правя това особено внимателно, тъй като пиша от позицията на любител, а не на професионалист. Имам мнение по възпроса за произхода и миналото на средновековния българин (ако мога да се изразя така), което не съвпада с официалната наука, но не смятам за нужно да го излагам в коментар, тъй като би отнело твърде много време и място и е твърде голям скок в странична посока.

А сега - КОНКРЕТНО ПО ТЕМАТА.
1. Както вече споменах, за мен няма толкова голямо значение дали обичаят русалии е самобитен, привнесен или самобитен с елементи на чуждо влияние.
2. Без да съм специалист по която и да е от двете култури, ще спомена моето мнение за гръцката и римската култури, понеже ги засегнахме по повод на русалиите.

По отношение на древно-гръцката култура имам повече познания и съответно по-категорично и оформено мнение. За мен техните вярвания, което личи и от пантеона на боговете им, са смесица от собствени обичаи и такива, възприети от траките. Няма как обаче културата им да е сто процентова заемка от тракийската, тъй като погребалните обичаи и брачните обичаи например, силно се различават, както и отношението им към категориите живот-смърт. Очевидно това, което е възприето от траките е присвоено като собствено и показвано на света като собствено. Както вече споменах в друг коментар по-горе, самите римляни не са имали вяра на гърците по отношение на склонността им да казват лъжи по твърде безогледен начин, както и да третират света на две категории, а именно "ние" и "те", като във втората категория са спадали всички не-гърци/елини и отношението към тях е било, меко казано снизходително, в най-добрия случай. Казвайки, че елините са си присоявали културни постижения обаче, не изключвам възможността за ефект на бумеранга - тоест един обичай, възприет от чужда култура, да се върне при първоизточника си видоизменен и да остане такъв устойчиво във времето. Сравнението с чалгата и рака, което давате, е хубаво и аз го приемам, но в историята е добре човек да се стреми да бъде обективен. Това, че една промяна, е промяна към лошо, не изключва фактът, че тя е подействала, ние няма как да си затворим очите за нея. А за да подейства, е нужно не само иницииране на промяната от едната страна, а и възприемане на промяната, от другата. Тоест отговорността е двупосочна. It takes two to tango!

Римската култура няма как да е "самобитна" поради факта, че римляните не са нация от една народност. За разлика от траките, където според мен е действал прнципът на федеративността (но при федерации от сродници), то при римляните имаме типичното желание за експанзия на една империя, при която централната власт е с най-голямо значение. Любопитно ми е какво бихте казали по отношение на влиянието на етруските върху римляните и по какъв начин бихте определили отношението траки-етруски?

Според мен когато се говори за сатурналии и розалии, вероятно още в древността е станало объркване и смесване на два подобни обичая, които обаче са се чествали по различно време. Вижте тук:
http://bg.wikipedia.org/wiki/Сатурналии
(потърсете сатурналии в българската уикипедия, ако не можете да отворите линка)

Този текст ми дава задоволителен отговор защо в южна България русалиите се честват през зимата, а в централна и северна - през лятото. Вероятно в южна (по-точно югозападна) България има наистина отглас от сатурналиите, но в останалата част на страната се е запазил тракийският обичай розалия. Докато за розалиите обаче четохме, че има отдаване на почит към мъртвите, виждате, че сатурналиите търсят плодородие. На мен не ми стана ясно как така жътвата завършва през декември, но ще оставим този възпрос настрана. Важното е, че при русалиите имаме песни за плодородие, но най-голямото тайнство е лекуването на болните и най-сериозната част на обреда е била именно тогава. Заслужава да се отбележи носенето на жезъл при сатурналиите и тояга, завършваща с метален накрайник, при русалиите.

3. Все още не съм имала да прочета обещаното за шаманизма, тъй като още боледувам и едновременно с това имам и доста лични ангажименти, но ако открия нещо интересно, ще го напиша тук.

Поздрави!
Станимир Каравеликов - Администратор
И малко от мен
Написа Станимир Каравеликов - Администратор
на 10 април 2015
Оцени коментара:
В крайна сметка от този спор темата така се обогати, че мога само да благодаря на Деси, че положи толкова допълнителен труд да проучи и развие информацията.

За съжаление не мога да кажа същото и за Вас, г-н анонимен водолей, но поне подействахте като катализатор за нейните проучвания, за което благодаря и на Вас.

В подкрепа на нейната теза за бумеранга и оборване на Вашето твърдение за еднопосочност на културите ще дам един недвузначен пример, чиито негативни последици и Вие търпите и използвате ежедневно.

Става дума за изкривяването на българския език под влиянието на чужда култура, в случая руската. За пример ще дам думите "млеко, всека, грех, кнез", които под руско влияние днес пишем и казваме по книжовному "мляко, всяка, грях, княз". Ще се обоснова. В старобългарския писмен език има един символ "ѣ", който невежите руси погрешно са взаимствали от нас, заедно с писмеността ни и са сметнали, че това е "я". Споменатите думи правилно се изписват "млѣко, всѣка, грѣхь, кнѣзь" и са български. Отивайки, обаче, при русите, те приемат тѣхната трансформация на мѣко говорещи и се връщат обратно под тѣхно влияние изменени. Така, думи, използвани от нашия народ хиляди години с твърдо звучене, само за век-два се изменят в меки и се налагат масово сред "елита", а по-късно и като книжовни. Запазват се в оригинал при "простолюдието" по селата като диалектни думи.

Това беше един малък пример, който да Ви даде отговор защо ефекта на бумеранга има такава сила и никога нещата не са само черни или само бели.

Желая Ви приятна вечер.
0
Относно шаманизма и 1-2 допълнения за римляните
Написа Деси Каравеликова
на 10 април 2015
Оцени коментара:

Разсъжденията и цитатите по-долу са на база книгата на Мирча Елиаде "Шаманизмът и архаичните техники на екстаза"

По повод на шаманизма при индоевропейските народи Елиаде отбелязва, че шамански техники не се използват толкова много, колкото при централно и северноазиатските народи, както и при американските и африканските народи. Това, което е обединяващо за всички шамани, независимо от региона, е музикален инструмент (най-често тъпан от някакъв вид) и специален костюм/носия (понякога сведен само до червена панделка на ръката или калпак), без които ритуалът не може да се изпълни. От съвременна гл. точка за нас е лесно да разберем, че еднаквите звуци (вкл. мантри) помагат за съсредоточване и изпадане в медитативно състояние или вид екстаз, а специалната дреха помага за "настройване" на шамана за сътветния ритуал. Елиаде споменава траките (в контекста на дреногръцката култра все пак, но ще му го простим за целите на нашето проучване) по повод шаманските техники в няколко случая. Аз ще конкретизирам един - те са използвани конопени семена, хвърлени в огъня, за да постигнат опиянение. Любопитното в случая е, че същото са правели и скитите, а е известно, че някои автори са наричали българите и прабългарите "скити". Конопеното семе, използвано по същия начин, откриваме и (без изненада) в Иран. И колкото странно е било за гърците как траките танцуват след като запалят и подушат дима от някакви треви (и семена, както стана ясно), толкова и персийските съседи не са разбирали тези практики. Четем следното:

"В Яшт се казва, че Ахурамазда е "без транс и без коноп", а във Видевдад конопът е демонизиран. Това доказва съществуването на силна враждебност към шаманското опиянение, което иранците ползват също както и скитите.. Достоверно се знае, че Арда Вираф получава видение, след като приема напитка от вино и "наркотика Виштасп", която го приспива за седем дни и седем нощи. (...) Вираф, също като Данте, посещава всички места на маздеитския Ад и Рай, вижда страданията на безбожниците и наградите за праведниците." /стр.337/

Това описание не Ви ли напомня слизането на Орфей в Ада и сведенията за орфическите мистерии, при които също се предполага, че са се използвали някакви изгорени треви за предизвикване на опияниение? Тези неща нямат пряко отношение към русалиите, но показват паралели със скитите, а ние знаем за още други важни паралели с тях - например погребението с кон, което е трудно различимо от тракийското. Мислейки в тази посока, вече става ясно защо обичаят русалии е разпространен именно сред българи и румънци, а не сред българи и гърци или българи и италианци, например.

Още нещо по отношение на римляните, което забравих да спомена.
Римляните са известни с това, че там, където са властвали, са почитали божествата и светите места на покорените народи. Тук не говорим за някаква нарочна религиозна търпимост, а по-скоро за повърхностно възприемане на чужди обичаи, без да се приема дълбокото им историческо и духовно значение. В Рим религията не е била от особено значение, тъй като ценностите са били различни - а именно, мисля, че за първи път в човешката история имаме поставяне на материалното над духовното като държавна политика, ако щете. В този смисъл изповядваната вяра не е имала значение, освен ако не застрашава по някакъв начин властта на Рим. Затова и Христос е бил разпънат едва, когато римляните са чули за претенциите му за цар (напълно погрешно възприети, разбира се). Дори тогава, научавайки, че явно става дума за вътрешноеврейски боричкания, Пилат едва ли не с досада гледа да приключи въпроса, тъй като за него като наместник на цезаря, думите на Христос просто не са имали значение. Последвалите гонения на християни имат съвсем различен характер, те просто са били твърде различни от гърци и римляни: първите, ценящи повече мъжката любов, отколкото хетеросексуалната, а вторите - вплетени във власт, амбиции и похот.

Между впрочем, римляните явно също са имали склонност да очернят съседите си и покорените народи несправедливо тъй като те много умело приписват собствените си грехове по отношение на разврата върху етруските и едва през последния век археолозите доказаха, че онези, за които римляните са писали, че обичат да се отдават на оргии, всъщност не само са ценяли високо брака, а и жената е била равнопоставена на мъжа си, понякога дори е имала по-висок статут. В контекст на всичко изкълвано по клавиатурата до момента, отново ще се върна върху упорството ви да доказвате произход на ритала русалии - вярвате ли наистина, че ние днес можем да имаме правдива оценка за този ритуал от гледна точка на миналото, при положение, че съседните нам народи (и покорители в определен момент) доказано имат силна склонност към изкривяване на фактите и дори откровени лъжи?
0
интересно е
Написа М.Дринов
на 20 април 2015
Оцени коментара:
Г-не Станимире Каравеликов, администраторе на сайта, съпруже на Деси, нямам амбициите да "обогатявам" статията наравно с Деси, най-малко защото фолклора, етнографията и историята са в периферията на моите интереси. Нямам намерение и да поддържам повече смешния, заядлив тон, който ви е трудно да изоставите.

Няма отношения между "траки" и "етруски", защото това е един народ, както е съвсем очевидно, ако се хвърли дори бегъл поглед на златните съкровища на етруските, така както няма отношения и траки, и "келти". Подобно на това, както няма отношения между българи и "македонци" в Пиринска тракия и българи и "добруджанци" в Добруджа, нито между българи и "власи" във видинско.
Има един огромен народ населил пространството между Атлантическия океан, Ирландия, Уелс, Шотландия, през Испания и цяла Ю.Европа, цяла южна Азия и вече на север от Китай, чак до северните японски острови, където все още обитават племе на високи, русокоси "японци".
Едно е вторичното влияние на руската култура, която има все пак своя самобитност, друго е "влияние" подобно на американското "културно" имперско "влияние", днес, под чиито отровен дъх, народите бързо губят идентичност и се разпиляват и стопяват до потребители на МакДоналдс, Кока кола и холивудски зрелища. Явно за тази разлика не ви стига "разделителна способност", за да е приключил вече разговора ни по темата.
0
пропуск
Написа М.Дринов
на 20 април 2015
Оцени коментара:
Г-Станимире Каравеликов, нали не мислите, че преставате да сте неанонимен, понеже сте изписали каквито имена и титли са ви налични към момента!?
0
Русaлиите
Написа Вaлентин Ивaнов- Aтил
на 20 април 2015
Оцени коментара:
Християните не били преследвaни от римляните зaрaди религиятa им, a зaщото ги смятaли зa юдейскa сектa, която,искa дa рсзруши Рим отвътре...
Зa Русaлиите, когaто рaзсъждaвaме е добре дa си спомним нaпример, че към 11 век, в Мaкедония, където този обичaй е нaй- силно зaстъпен - нямa помен от трaки, римляни, гърци или слaвяни... Товa е нaй- силно изрaзенaтa " прaбългaрскa" облaст и съответно културнaтa трaдиция и нейният произход е точно тaкaвa!
0
@ M. Дринов
Написа Деси Каравеликова
на 20 април 2015
Оцени коментара:
Аз нарочно засегнах темата за етруските и съвсем съзнателно употребих именно думата "отношение", за да проверя каква ще е ответната реакция, която за мен разкри какви са Вашите схващания относно траките. Аз симпатизирам на подобни възгледи и самата аз съм намирала успоредици и по други географски ширини и дължини (не знам дали сте попадали на темата ми за ДНК на българите, писана преди няколко години - безспорно има нужда от обновяване с оглед на нови данни, държа да уточня), но за разлика от Вас аз не бързам със заключенията, защото подобен подход, поднесен без нужните доказатества, изглежда смешен като "македонските историчари". Вие, например (може и от прибързаност и емоция) поставяте на една плоскост отношенията траки-келти, българи-македонци, траки-етруски, българи-добруджанци. Пропускате обаче да забележите времевото и географското отделяне или не между тези народи ("народи" употребено поради друг по-пододящ термин). Един такъв подход, без отчитане на времевото разделение само ще ни докаже, че всички хора на земята са един народ, понеже са произлезли от Ной или от майнуните (както ви се харесва, според изповядваните възгледи) и няма да доведе до никакви конструктивни заключения. Етруските, без съмнение са част от траките, НО освен силната прилика в бижутата, трябва да отбележим и разликите в скулптурите, които, за разлика от тракийските по нашите земи, силно напомнят на египетските (което вероятно се дължи на културно влияние, но само искам да ви покажа, че на база на едни бижута анализ не можем да направим). В същото време обаче някои погребални камери по стил силно напомнят на типичните тракийски. Друг проблем, който пропускате да отбележите е, че невинаги при едно разселване отделилата се част запазва етничесото си самосъзнание. За какъв "един народ" можем да говорим тогава? Ако приемем, че келтите, за които казват, че са от народа "фир болг", се връщат обратно, за да опустошат и завладеят - те продължават ли да са траки и знаят ли, че са такива? Ако не знаят, то следва ли само въз основа на генетичната си близост да бъдат приети за такива? Това обаче е една цяла отделна тема (дори темище), за което можем да си говорим отделно и тук само исках да уточня защо, макар да симпатизирам и дори да мога да посоча неща, които веротно подкрепят идеите ви, аз не искам да бързам със заключенията.

Що се отнася до русалиите, вероятно ще напиша още една отделна тема, касаеща произхода на обреда, тъй като успях да закупя втори том на Студиите на М. Арнаудов там обичаят е описан много по-подробно. Информацията е наистина много, но е поднесена леко и се чете приятно.
0
@ Валентин Иванов
Написа Деси Каравеликова
на 20 април 2015
Оцени коментара:
Грешите по отношение на две неща:
1. Обичаят русалии не е установено да произлиза от Македония и точно там имаме силно смесване с обичая кукери, вероятно под влияние на сатурналиите още от античността. Обичаят е най-разпространен в Македония и в Румъния, като М. Арнаудов смята, че от Румъния прониква в северна България, а в Южна той почти не е познат, освен в Македония. Някои подобни обичаи се наблюдават и в Сърбия, и в Маджарско, но се смята, че там те са вторични, тъй като не е запазено значението и детайлността на обреда. М. Арнаудов отдава специфичното разпространение на русалиите с изселени траки от македонско, за които се знае, че са отишли в днешна Румъния. 2. Това е също толкова възможно, колкото и обратната теза, че обичаят е донесен от прабългарите и затова е познат в северна България и в Румъния, а в Македония, чрез куберовите българи.

Както виждате, не е много просто да се установи еднозначен произход на обичая, още повече, че на места той се смесва с кукерите. Твърде вероятно е при русалиите да има смесване на два обичая - единият за лекуване, който е привнесен и вторият - вярата в самодивите и тяхната изцелителна и разболяваща сила, която е местна. Моите аргументи са следните:
1. Шаманските техники на русалиите не са типично тракийски, вероятно затова и на места те лесно се смесват с обичая кукери - поради някакво сходство.
2. Въпреки, че русалиите са непознати в днешна южна България, навсякъде в днешната територия на България е запазен обичаят билни да ходят през русалската седмица (обикновено в нощта срещу петък) да нощуват върху росенови поляни за изцеление. Смята се, че тогава самодивите идват да берат стръкчетата росен и дават изцеление на болните. Обичаят навсякъде се изпълнява еднакво, няма разлика в гаданията. За разлика от русалиите, които силно се различават в детайлите на празника според географското местоположение.
0
Допълнение за етруските
Написа Деси Каравеликова
на 20 април 2015
Оцени коментара:
За статуите имах предвид скулптурите от вида на горната снимка:
http://arthistorysummerize.inf...lide10.jpg
0
...
Написа М.Дринов
на 23 април 2015
Оцени коментара:
Здравейте, Деси. И на вас да ви обърна специално внимание, че нищо нямам желание да доказвам, понеже историята, етнографията, фолклора са в периферията на големия кръг интереси, които поддържам през годините. В тези сфери съм попадал на удивителни неща, но не ги архивирам, класифицирам с намерение да ги използвам. В тези сфери си създавам само общи впечатления, които потвърждават или променят, насочват и развиват основните ми интереси, където вече имам друг подход. Поддържам контакта с вас, защото ми станахте симпатична с неуязвимостта си на язвителен тонsmilies/smiley.gif, с възможността да използвате кратките ми неуважителни към труда ви забележки, за уточняване, разширяване и развиване на собствените ви знания и не на последно място, поради интересните посоки, които ми давате да развия интереса си в тази малка пресечна точка с вашите, явно основни, интереси - русалиите, в тяхната възможна връзка с розалиите, "траките", българите...
Иначе сте права, че за задълбочаване на разговора в "тази" посока е необходимо едно уточнение на понятието народ. Като за мене народът е обословен най-вече генетично. Та нима не са българи съвременните "помаци" с промити от турско-депесарската пропаганда мозъци, които вече не знаят на кой свят живеят. Но в този случай, трябва да уточним и понятието си за "генетичност"/родовост какъв е обемът и вида на предаваната наследственост и могат ли така определени, вече те да бъдат достатъчни за "детерминирането" на етническа принадлежност. Времето като фактор, разбира се, влияе върху формирането и преобразуването на етносите. Най-пресен е примера с т.нар. "македонци", които ако не етнически, но вече определено са друга нация, различна от българската и това, че са изкуствено създадени не променя последния факт. Очевидно, че вървенето в тази посока, би ги променило и етнически. При тях, например, само за няколко десетилетия, "технолозите" са изтръгнали от народната памет един такъв обичай като мартениците, като мартеници са запазени през хилядолетията, чак до територията на бивша Бактрия. Така че да - етнически променени, те, обаче, не напускат "империята на Духа български", като би било много вълнуващо, за мене, да бъдат очертан българският духовен "профил" и според него границите на тази империя, просъществувала през хилядолетията.
0
Русалии
Написа Росен Малев гр Петрич
на 03 юни 2017
Оцени коментара:
Здравейте , прочетох с голям интерес всички постове в темата,аз съм от гр Петрич от 1986 г играя в Русалийски групи на 1-ви януари (Василовден). Дори сега този месец на 16,17,18 Юни имаме за първи път , международен фолклорен фестивал "Русалии" ще имаме участие от Гърция, Македония, Румъния. От дотук прочетеното имаше и истини и не чак толкова но за да добиете представа за Русалийте са необходими години. Това е една цяла наука , ако има заинтересовани заповядайте на фестивала , ще има културна дискусия за Русалийството.
0
За фестивала
Написа Росен Малев гр Петрич
на 03 юни 2017
Оцени коментара:
За повече информация за фестивала Русалии www.rusalii.bg

Напиши коментар

по-малък | по-голям
security image
Моля въведете символите

busy